Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-02 14:52

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/volvo-cars-stoppar-produktionen-i-sverige/

Ekonomi

Fordonsjättar stänger fabrikerna – stopp för både Volvo Cars och Volvo AB

Volvo Cars.
Volvo Cars. Foto: Magnus Hallgren

Biltillverkaren Volvo Cars stänger temporärt fabriken i Torslanda, Skövde och Olofström från torsdag fram till påsk.  

– Totalt berörs 25.000 anställda i Sverige, säger Stefan Elfström på Volvo Cars. 

Lastbilstillverkaren AB Volvo permitterar samtidigt 20.000 anställda i Sverige, enligt Ekot. 

Så fick även Volvo Cars stänga fabrikerna i Sverige. De använder regeringens stödpaket kring korttidsarbete. 

– De anställda i produktionen kommer att vara hemma på 100 procent under produktionsstoppet. Kontorspersonalen minskar arbetstiden med 40 procent – men får en lönesänkning på 6 procent. I Torslanda, Skövde och Olofström har vi produktionsuppehåll från den 26 mars fram till en 14 april. 

Vad gäller för de kollektivanställda – som måste gå hem 100 procent? 

– Vi sänker lönerna med 6 procent löpande men det utvärderas efterhand i takt med att vi börjar producera igen. Exakta nycklar i detta bestäms av Tillväxtverket. 

I Göteborg tillverkas bilar, i Skövde tillverkas motorer och i Olofström karosseridetaljer.

– Företaget har kommit överens med fackföreningarna om att använda stödpaketet. Vi kommer löpande att se över situationen och se över villkor för de anställda. 

Stoppet gäller även Volvos nya bilfabrik i Charleston, USA. 

Bilfabriken i belgiska Gent är, som redan meddelats, stängd fram till den 5 april. 

– Ambitionen är att komma tillbaka i Sverige och USA på ett kontrollerat sätt efter påsk om situationen tillåter det, säger Stefan Elfström. 

Volvo Cars är en av de sista bilfabrikanterna som stänger sina fabriker i Europa. 

– Det är ett dramatiskt läge i Europa. Det är enorma störningar i södra Europa både med leverantörer som inte kan leverera och efterfrågetapp. 

Läs mer: Facken nöjda med att man undviker varsel

Även lastbilstillverkaren AB Volvo dras med stora ekonomiska problem i coronakrisens spår. Bolaget meddelade på fredagen att man stänger ner alla sina fabriker i Sverige från och med nästa vecka.

– Det innebär att samtliga medarbetare i Sverige permitteras från nästa vecka. Det är cirka 20.000 i Volvo-koncernen i Sverige, säger presschef Claes Eliasson till Ekot.

Redan tidigare i veckan meddelade bolaget att man skulle tillfälligt stänga Göteborgsfabriken. Det är oklart hur länge fabrikerna kommer att hållas stängda. 

Permitteringsavtalet är inledningsvis skrivet för tio veckor, enligt Mikael Sällström, ordförande i IF Metalls Volvo Verkstadsklubb inom AB Volvo. 

Enligt honom har förhandlingar pågått i princip sedan regeringen öppnade för att stödja korttidspermitteringar. 

– Jag har suttit upptagen i stort sett dygnet runt här den sista veckan och i dag 20 över tolv blev vi klara, säger Mikael Sällström. 

Han kan knappt dra sig till minnes någon gång då lika drastiska åtgärder vidtagits inom AB Volvo. 

– Det närmsta jag varit med om är när vi hade finanskrisen och kraschen 2008–2009. Då hade vi oerhört stora varsel och det har vi i och för sig inte nu. Tack vare regeringens snabbhet att införa detta med korttidsarbete så förhandlar vi permitteringar denna gången. 

Är du orolig för ett läge där det här övergår i varsel?

– Inte nu i närtid. Men det är självklart så att det är oförutsägbart. Läser jag fyra experters uttalanden så får jag ju fyra olika versioner, oförutsägbarheten gör ju att man alltid blir orolig att det ska gå åt skogen. 

Hur har det tagits emot av medlemmarna?

– Alla är medvetna om att det är en väldigt väldigt bisarr situation och det har inte varit någon hemlighet för folket att regeringsförslaget kom och att man kunde permittera, säger Mikael Sällström. 

Bakgrunden till fordonsjättarnas beslut är kraftiga störningar i leveranskedjan efter att coronaviruset slagit ut leverantörer i först Kina och sedan i Europa. Men även kraftigt minskad efterfrågan och omsorg om anställda spelar in. 

Veckan för världens fordonsindustri har varit milt sagt turbulent. Det började i lördags med att Ferrari stängde sina två fabriker i Italien. 

Därefter meddelande inom några dagar Ford att de stänger fabriker i Europa, sedan PSA med bilmärken som Peugeot, Citroën och Opel. Fram till fredag morgon hade även Fiat-Chrysler(FCA), Volkswagen, Daimler, Nissan, Renault, Volvo och BMW lämnat dystra besked. 

På onsdagen meddelade Scania att de temporärt stänger fabriker med 9.000 anställda i Södertälje, Oskarshamn och Luleå.