Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-04-15 12:19

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/volvo-forst-ut-testa-fossilfritt-stal-i-lastbilar/

Ekonomi

Volvo ska tillverka lastbilar i fossilfritt stål från SSAB

02:40. Industriprojektet Hybrit ska rädda Sveriges klimatmål.

Lastbilstillverkaren AB Volvo ska tillverka det man kallar världens första fordon av fossilfritt stål från SSAB. Redan i år ska man testa stålet i prototypmaskiner, 2022 planeras serietillverkning. Och så ska SSAB köpa Volvos lastbilar.

Plötsligt kommer nyheterna slag i slag från Hybritprojektet, vars mål är att utveckla fossilfritt stål i ett samarbete mellan SSAB, Vattenfall och LKAB.

För två veckor sedan blev det klart att man bygger en 10-miljardersanläggning för stålråvaran järnsvamp på LKAB:s område i Gällivare, som ska stå klar 2026. Gruvbolaget levererar malmpellets gjorda med fossilfria bränslen, där ska Vattenfall med sin el producera vätgas, som ska ersätta koksen i järnframställningen.

Redan då sade SSAB:s vd Martin Lindqvist i DN att bolaget redan till hösten ska låta ett antal företag testa det ”gröna stålet”, men ville inte avslöja vilka. Nu vet vi åtminstone ett - lastbilstillverkaren Volvo.

De två företagen har tecknat ett samarbetsavtal om forskning, utveckling, serieproduktion och kommersialisering av det som kallas världens första fordon av fossilfritt stål.

– Nu tar vi stormsteg mot en fossilfri värdekedja, genom att kroka arm med en internationellt ledande koncern med höga klimatambitioner. Volvo finns inom ett av våra viktigaste segment, tunga transporter, motiverar Lindqvist.

SSAB:s vd Martin Lindqvist
SSAB:s vd Martin Lindqvist Foto: Pontus Lundahl/TT

Ni har sagt att det fossilfria stålet är en premiumprodukt. Kommer Volvo att få känna av det eller blir det kompispris till en början?

– Ja, det blir lite dyrare, exakt hur mycket vet vi inte. Det finns ett stort intresse på marknaden att betala lite mer och det är ju också något som Volvo i sin tur diskuterar med sina kunder.

Redan senare i år kommer Volvo att börja tillverka de första prototyperna av lastbilar och arbetsmaskiner med det nya stålet. Under 2022 planeras serietillverkning i mindre skala, och sedan börjar en gradvis upptrappning mot massproduktion.

– Vi är fast beslutna att bli ett klimatneutralt bolag senast 2050, i linje med Parisavtalet. Det innebär att våra fordon och maskiner kommer att vara utsläppsfria när de är i drift, men också att vi ser över materialen som används. Detta är ett viktigt steg på vägen, säger Volvochefen Martin Lundstedt i ett pressmeddelande.

Volvos vd Martin Lundstedt
Volvos vd Martin Lundstedt Foto: Adam Ihse/TT

SSAB börjar leverera det nya stålet till Volvo under andra halvan i år. Råvaran järnsvamp kommer från Hybrits pilotanläggning i Luleå, som snart är färdigtrimmad – den drivs dock fortfarande i några veckor till med naturgas i stället för vätgas.

– Vi kommer ju att ha begränsade mängder av det fossilfria stålet, men det kommer att bli liknande samarbeten med någon eller några av våra andra kunder. Det är många som har räckt upp handen och vill vara med, säger Martin Lindqvist.

Och så ska ni köpa lastbilar av Volvo?

– Det är en ambition att använda deras batteri- eller bränslecellfordon, men det finns inte uttalat med i avtalet. Våra stora utsläpp av koldioxid kommer ju från produktionen men vi måste också bli fossilfria i våra externa och interna transporter.

En annan ”internationell ledande koncern” med höga klimatambitioner är Scania, som är en av investerarna i det nya konkurrerande bolaget H2 Green Steel, som enligt planen ska starta produktion av fossilfritt stål i Boden från 2024. Tanken är att man ska vinna konkurrenskraft genom att starta från ruta ett, istället för att ställa om traditionell stålproduktion.

Har det fått er att skynda på ert arbete?

– Nej, vi följer vår plan och är trygga i att vi leder utvecklingen. Det är bra att flera går samma väg. När vi drog igång det här för sex år sedan skakade våra konkurrenter på huvudet, nu vill alla göra samma sak, hävdar Martin Lindqvist.

Ämnen i artikeln

Göteborg
Vattenfall
LKAB
SSAB
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt