Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-09 23:57

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/volvo-minskar-personalen-globalt/

Ekonomi

Fordonstillverkaren Volvo drar ner med 4100 tjänstemän

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Lastbilstillverkaren AB Volvo säger upp 4.100 tjänstemän, varav 1.250 i Sverige. 

– Vi gör det för att anpassa oss till den nedgång som coronaviruset har orsakat. Men vi prioriterar satsningen med eldrift och självkörande fordon för att ta marknad när detta är över, säger vd Martin Lundstedt till DN.

Årets första tre månader innebar sänkt omsättning, vinstras och en rejäl nedgång i orderingången. VD skrev i kvartalsrapporten att ”Vi är på vägg in i en tuff tid”.  

De orden blev på riktigt allvar på tisdagen, när buss- och lastbilskoncernen meddelade att man drar ner 4.100 tjänstemannatjänster globalt, varav 15 procent konsulter. För Sveriges del handlar det om 1.250 personer, med en något högre andel konsulter:

– Vi drar ned brett i Sverige, men vi kommunicerar ännu inte precis vilka arbetsplatser som berörs, säger Martin Lundstedt.

Varför gör ni detta?

 – För att parera de bestående effekterna av covid-19, som ju är lägre efterfrågan på våra produkter och tjänster. Vi har gjort löpande anpassningar efter hand, och nu fortsätter vi för att ha rätt balans framöver.

AB Volvo har hittills använt sig av korttidspermittering i Sverige, och liknande lösningar i andra länder. Med tanke på nedgången i produktionen så är frågan om dagens besked kommer att följas av ett liknande på arbetarsidan:

 – Jag kan förstås inte i något läge säga att allt ska förbli som det är nu, men vi gör bedömningen att vi klarar detta med den inbyggda flexibilitet vi har på kollektivsidan. det handlar bland annat om tidsbanker och en blandning av temporära och fasta tjänster, säger Martin Lundstedt.

Vilka ljuspunkter finns det just nu?

 – En grundläggande är ju att allt fler länder bedömer att de har kontroll över hälsa och säkerhet och gradvis öppnar upp, och att handeln börjar komma i gång. En annan är att Sverige och andra länder har gjort kraftiga åtgärder mot pandemin och tydligt har pekat på att vägen ut ur krisen ska vara hållbar. Det gynnar Volvo.

Inför en väntande ”vanlig” lågkonjunktur började Volvo växla ned redan i höstas, men man gjorde det som en stark spelare på en hård världsmarknad. När 2019 summerades pekade företaget på en minskad orderingång, men man slog ändå de flesta analytikers förväntningar. 

Företaget har utnyttjat högkonjunkturen till att öka försäljning och vinst samtidigt som man satsat medvetet på forskning och utveckling. Försäljningen ökade från 283 till 432 miljarder mellan 2014 och 2019. Under samma tid tjänade bolaget tjänat 113 miljarder. Det motsvarar Sveriges avgift till EU i tre år. Samtidigt har man samlat så mycket i ladorna att man nu har en välfylld kriskassa.

 Det gör att man kan fortsätta hårdsatsa på den nya affärsenhet som drogs igång vid årsskiftet, Volvo Autonomous Solutions.

Här fortsätter arbetet med uppkopplade fordon, men också vidareutvecklingen av eldrift och av självkörande lastbilar och anläggningsmaskiner som kan transportera mycket gods längs fördefinierade rutter. 

 – Vi ligger redan långt framme när det gäller koldioxidfria lösningar. Vår absoluta förhoppning är att en fortsatt satsning på detta gör att vi tar marknadsandelar när pandemin är över, säger Martin Lundstedt.

 

 Läs också: Analytikern: ”Kom inte som någon överraskning” 

Ämnen i artikeln

AB Volvo
Göteborg
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt