Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-01-21 05:18

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/volvo-riskerar-miljardboter-for-koldioxidutslapp/

Ekonomi

Volvo riskerar miljardböter för koldioxidutsläpp

Foto: Magnus Hallgren

Biltillverkaren Volvo Cars riskerar böter på fyra miljarder kronor nästa år, varnar konsultfirman PA Consulting. Skälet är att biltillverkaren inte kommer att klara de nya stränga EU-kraven på utsläpp av koldioxid

EU har ställt de tuffaste kraven på världens biltillverkare när det gäller att begränsa utsläppen av koldioxid. 

Varje tillverkare får ett mål, som beror på produktmixen, men sammantaget ska bilarna inte släppa ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer.

Konsultbolaget PA Consulting har i fem års tid granskat hur väl rustade de stora tillverkarna är för att klara målen. Och resultatet är nedslående.

Efter flera år av minskande utsläpp från Europas 13 största tillverkare, vände trenden 2018 då de flesta tillverkarnas bilar ökade utsläppen. Bakslaget orsakades bland annat av att konsumenterna valde bensinbilar framför diesel i högre grad, i spåren av dieselskandalen. Efterfrågan på större och tyngre bilar ökade också.

PA Consulting räknar nu med att samtliga av de granskade tillverkarna kommer att missa sina mål och därmed riskerar de att sammanlagt få betala 14,5 miljarder euro – över 150 miljarder kronor – i böter.

Böterna ligger på 95 euro per gram koldioxid som överstiger tillverkarens EU-mål och multiplicerat med antalet sålda bilar. Följden blir att de största tillverkarna också får de högsta böterna.

Värst drabbas Volkswagen, som dessutom var den tillverkare som avslöjades för fyra år sedan med att förfalska utsläppstesterna. Enligt konsultfirman riskerar koncernen 4,5 miljarder euro – nästan 50 miljarder kronor – i böter.

Fiat-Chrysler riskerar 2,5 miljarder euro i böter, en miljard mer än Ford of Europe riskerar. På tredje plats i bötesligan hamnar Renault-Nissan-Mitsubishi som kan tvingas betala 1,1 miljarder euro.

Ser man i stället på rankningen, det vill säga vilka tillverkare som kommer närmast sitt individuella EU-mål, hamnar Toyota i topp. Tillverkaren beräknas endast släppa ut 95,1 gram koldioxid per kilometer nästa år, mot det individuella målet på 94,9 gram.

Även franska PSA (Peugot) och Renault-Nissan-Mitsubishi kommer hyggligt nära sina mål; avvikelsen är fyra respektive 4,9 gram per kilometer. Att de ändå får så höga böter beror på att de har storsäljare bland sina märken.

Volvo rasar i rankningen, från en tredje plats i fjol till elfte plats i år. Tillverkarens utsläpp var högre 2018 än 2017 och även om PA Consulting räknar med att utsläppen faller från 129,5 gram per kilometer 2018 till 121 gram nästa år är det en bra bit till målet på 108,5 gram. 

Följden blir att Volvo Cars riskerar böter på 382 miljoner euro, eller strax över fyra miljarder kronor.