Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-23 20:20

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/volvo-s90-se-bilderna-pa-nya-lyxsedanen/

Ekonomi

Volvo S90 – se bilderna på nya lyxsedanen

Bild 1 av 15 Då var den avtäckt, Volvos nya sedan S90. Pressfolk från när och fjärran på plats på onsdagen runt Göteborgsfabrikens nya lyxbil, viktig inte minst för marknaderna i USA och Kina.
Foto: Adam Ihse / TT
Bild 2 av 15 Designchefen Thomas Ingenlath berättar för pressfolket hur formgivningen av den nya sedanen tagits fram.
Foto: Jacques Wallner
Bild 3 av 15 S90:s frontparti har, inte oväntat, en hel del gemensamt med nya XC90:s front.
Foto: Adam Ihse / TT
Bild 4 av 15 Multifunktionsratt klädd i harmonierande svart och vit läder.
Foto: Jacques Wallner
Bild 5 av 15 Akterns ”axelveck” som introducerades 1998 i Volvos formspråk i och med S80 är historia. Ledbakljusen ramar nu in bakluckans nedre del.
Foto: Jacques Wallner
Bild 6 av 15
Foto: Jacques Wallner
Bild 7 av 15
Foto: Adam Ihse / TT
Bild 8 av 15 Den lekfullhet som ledtekniken möjliggör har landat i denna hammarliknande form för varselljuset.
Foto: Jacques Wallner
Bild 9 av 15 Och visst är det så, Volvo kallar designen av ljusdioderna för ”Tors hammare”, skandinaviskt värre.
Foto: Jacques Wallner
Bild 10 av 15 Volvo Cars vd Håkan Samuelsson tog till orda under onsdagens introduktion.
Foto: Adam Ihse / TT
Bild 11 av 15 S90-interiör à la finrum. Smutsiga fingrar undanbedes.
Foto: Adam Ihse / TT
Bild 12 av 15 20-tumshjul på nya S90. Men det kommer även att finnas 21 tum som tillval.
Foto: Jacques Wallner
Bild 13 av 15 Volvo Cars Peter Mertens, senior vice president för forskning och utveckling, talar när täckelset fallit av nya S90.
Foto: Adam Ihse / TT
Bild 14 av 15 Så här såg det ut under väntetiden på onsdagen, innan täckelset skulle falla.
Foto: Jacques Wallner
Bild 15 av 15 Jodå, det fanns en S90 tidigare – under åren 1997–2000, då gamla 960 döptes om till S90, ett försök att få den bakhjulsdrivna gamlingen att smälta in intill den tidens volymsedan från Volvo, framhjulsdrivna S70.
Foto: Nakhon 100 / Wikimedia Commons (CC BY 2.0)

Suvar och kombibilar i all ära. Där är Volvo ett väletablerat bilmärke. Men för att riktigt platsa jämte märken som BMW och Audi i premiumklassen behöver Volvo en stor sedan som slår. Nu presenteras S90.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in