Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-03-29 15:21

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/volvo-stanger-fabrikerna-i-sverige-men-ingen-tvingas-ga/

Ekonomi

Volvoanställda skickas hem: ”Jag är orolig för Sverige.”

01:47. Stor lättnad vid Volvofabriken i Torslanda efter stängningsbeslutet på Volvo Cars i Sverige. Fack och anställda nöjda med att slippa varsel om uppsägning.

Det dras en lättnadens suck på Volvo Torslandaverken. Men hur blir det sedan?

När Volvo Cars bestämt sig för att stänga sina svenska fabriker är både fack och anställda nöjda med att de sluppit varsel om uppsägning.

– Men jag är orolig för Sverige, säger Sandra Apelqvist Månsson, som arbetar med slutkontroll av personbilarna.

Efter en förmiddag full av möten kommer mannen som leder en av Sveriges största industriklubbar ut för att kommentera den jättepermittering som precis blivit känd. Den bottnar i ordernedgång och oro, efter det nya virusets härjningar.

– Vi är i en allvarlig situation och det är ju ingen mening att hålla folk i arbete om det inte går att producera nåt, säger Glenn Bergström, ordförande för IF Metalls klubb på Volvo Cars, när han kisar mot vårsolen i Torslanda.

Glenn Bergström, ordförande för IF Metall på Volvo Cars är nöjd med avtalet de tecknat för de svenska fabrikerna.
Glenn Bergström, ordförande för IF Metall på Volvo Cars är nöjd med avtalet de tecknat för de svenska fabrikerna. Foto: Jonas Lindstedt
Nu har vi ett statligt stöd med möjlighet till korttidspermitteringar som är bland de bästa i hela Europa och det är ju värt guld! All heder åt regeringen och statsmakterna för det här har de gjort väldigt, väldigt bra, säger Glenn Bergström, IF Metall.

Beskedet att fabriken ska stänga nästa torsdag och att alla anställda då skickas hem, med ett löneavdrag på sex procent, har överlag landat väl hos metallarna, säger fackbasen. Men Sandra Apelqvist Månsson, som går av skiftet i slutkontrollen, kan inte skaka av sig oron. Hon fick beskedet av sin chef i början av dagen. 

– Volvo har klarat sig längre än andra, och nu slapp vi varsel. Men det känns oroligt - inte bara för Volvo, utan för Sverige som land, säger hon. Mest orolig är hon för sin mammas hälsa.

Bild 1 av 3 Sandra Apelqvist Månsson oroar sig mest för sin mammas hälsa och för Sverige som land. Hon själv klarar sig nog, trots permitteringen.
Foto: Jonas Lindstedt, Jonas Lindstedt
Bild 2 av 3 Steven Velander och Mahmoud Masharawi tycker att det känns bra med permitteringen som väntar i nästa vecka.
Foto: Jonas Lindstedt
Bild 3 av 3 Nu blir det fiske och Playstation för permitterade arbetskamraterna Steven Velander och Mahmoud Masharawi.
Foto: Jonas Lindstedt

Två av Sandras kollegor, som arbetar med utbildning av nyanställda, är mer lättade och ser nästan fram emot ledigheten. 

– Det är tråkigt att inte kunna vara på jobbet och bidra, men samtidigt skönt att kunna släppa sin oro och sätta sig i karantän, säger Mahmoud Masharawi, som tagit rast ihop med Steven Velander. 

De berättar om några nerviga veckor på fabriken där alla lyssnar på nyheter hela tiden och spekulerar i fikarummen. Nu ser Steven fram emot mer tid med sonen, några renoveringsprojekt i lägenheten - och kanske lite fiske.

– Havsöringssäsongen börjar första april, och sjöarna i Lerum där jag bor är också fina fiskevatten.

Mahmoud Masharawi tänker snarare ägna sig åt Playstation och Netflix. 

Fackklubbsordföranden förstår medlemmarnas lättnad, men understryker allvaret bakom beslutet att permittera.

– Det här är ingen klang- och jubelföreställning. För två veckor sedan var det ett helt annat ljud i skällan, och då var alternativet ett varsel där våra medlemmar skulle förlora inkomst och sysselsättning. Nu har vi ett statligt stöd med möjlighet till korttidspermitteringar som är bland de bästa i hela Europa och det är ju värt guld! All heder åt regeringen och statsmakterna för det här har de gjort väldigt, väldigt bra, säger Glenn Bergström, IF Metall.

Bild 1 av 2 Nina Marouki arbetar deltid i karossfabriken. Hon oroar sig sällan, inte heller nu.
Foto: Jonas Lindstedt
Bild 2 av 2 Nina Marouki arbetar deltid i karossfabriken. Hon oroar sig sällan, inte heller nu.
Foto: Jonas Lindstedt

Nina Marouki kommer till jobbet för att gå på sena skiftet i karossfabriken i Torslanda. Hon vet att passet kommer att börja med information om framtiden, men har så klart redan tagit del av de stora dragen.

– Vad ska man göra? Det som händer händer. Jag tänker likadant kring viruset. Jag är ingen orolig typ, säger hon.

Jörgen Olsson leder tjänstemannaklubben Unionen på Volvo Cars.
Jörgen Olsson leder tjänstemannaklubben Unionen på Volvo Cars. Foto: Jonas Lindstedt

Torsdag 26:e mars stänger Torslandaverken och produktionslinan stannar. Tjänstemännen på kontoret ska fortsätta arbeta - i snitt 60 procent - men även de får ett löneavdrag på sex procent. 

– Det är en overklighet vi lever i, en tid som är jobbig att förstå. Men det här en bra lösning. Det ger oss en period av återhämtning och sedan får vi hoppas att det vänder, säger Unionens klubbordförande Jörgen Olsson. Redan i dag har hans medlemmar en högre sjukfrånvaro än normalt och många arbetar hemifrån.

Bild 1 av 2 Några pass återstår för de anställda på Volvo Cars i Torslanda, men onsdag i nästa vecka blir sista arbetsdagen här på ett tag.
Foto: Jonas Lindstedt
Bild 2 av 2 Biltillverkaren Volvo Cars stänger sin fabrik i Torslanda. Totalt berörs över 25 000 anställda. De anställda i produktionen kommer att vara hemma på 100 procent under produktionsstoppet. Kontorspersonalen minskar arbetstiden med 40 procent. Alla anställdas löner minskar med 6 procent under tiden.
Foto: Jonas Lindstedt

Tisdag 14 april klockan sex och trettio på morgonen är det tänkt att produktionen i Torslanda ska dra igång igen. 

Under fredagen gick ett mejl ut till alla anställda från Volvo Cars vd Håkan Samuelsson, där han hoppas att normalläget - på företaget och i världen - snart ska vara tillbaka. På det positiva kontot ser han att verksamheten i Kina återupptas nu, samtidigt som den i Europa och USA släcks ner. 

Brevet är skrivet på engelska och avslutas med hälsningen ”Stay safe! Håkan” 

Läs mer nyheter från Göteborg och Västsverige här.