Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-02 01:19

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/volvo-stanger-goteborgsfabrik/

Ekonomi

Volvofacket: ”Inte alls klart att vi får behålla hela lönen”

Volvo lastvagnar stänger sin fabrik i Tuve på Hisingen. På bilden ses en montör i fabriken 2016.
Volvo lastvagnar stänger sin fabrik i Tuve på Hisingen. På bilden ses en montör i fabriken 2016. Foto: Anders Hofgren/TT

AB Volvo stänger sin fabrik i Tuve i Göteborg från och med måndag. 1.500 anställda skickas hem. Företaget lovar bibehållen lön, men fackliga representanter vågar inte ropa hej. 

– Vi inte ens börjat förhandla än. Jag väljer att vänta med att tro på det tills vi har pratat klart, säger verkstadsklubbens ordförande Mikael Sällström till DN. 

Claes Eliasson, presstalesperson på Volvo Group, säger att bakgrunden till att lastbilsfabriken i Tuve stänger beror på att Volvo redan har stängt ett antal fabriker i Frankrike och Belgien. Där finns också viktiga underleverantörer, som Michelins däckfabriker.

– Det finns en del beroenden där som påverkar även vår anläggning, säger Eliasson till DN.

Produktionsstoppet ska pågå i 15 dagar eller tills ett nytt beslut tas.

– Vi kartlägger flöden och tittar på hur det kommer att påverka oss ekonomiskt. Men det går inte att kvantifiera i nuläget, säger Claes Eliasson.

Stoppet beror främst på störningar i leverantörskedjorna och materialbrist efter att Volvofabriker i andra länder har tvingats att stoppa produktionen.

I går stängde AB Volvo fyra lastbilsfabriker i Frankrike som en följd av president Macrons uppmaning till fransmän att hålla sig hemma. 

Även fabriken i Gent i Belgien tvingades stänga av samma skäl. 

– Vi är en del av ett industriellt system med många fabriker världen över. Det som händer i ena änden har påverkan i den andra. Det är det vi ser nu, säger Claes Eliasson.

Läs mer: Volvo stänger fyra fabriker i Frankrike 

Inga nya lastbilar från Hisingen när Volvo stänger fabriken i Tuve. Arkivbild.
Inga nya lastbilar från Hisingen när Volvo stänger fabriken i Tuve. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

I fabriken i Tuve bygger man lastvagnar och förser andra Volvofabriker med material. De anställda, runt 1.500 personer, ska inte gå utan lön under tiden som produktionsstoppet pågår. 

– Det är inte fråga om varsel, säger Claes Eliasson.

Får de anställda lön som vanligt under den här tiden?

– Det som är sagt är att under de här 15 dagarna som produktionsstoppet pågår är alla anställda som tidigare. Sedan får vi återkomma om vilket regelverk och vilka system vi kommer lägga framåt om produktionsstoppet fortsätter. De anställda får ersättning under de 15 dagarna. 

Verkstadsklubbens ordförande Mikael Sällström ställer sig dock avvaktande till beskedet om bibehållen lön.

– Ja, det finns ett regeringsförslag om korttidspermittering, men det ersätter inte allt, så jag vet inte varifrån uppgiften om bibehållen lön kommer. Vi har inte ens börjat förhandla om saken. Det sker under onsdagen. Så det känns sådär att läsa i media om vad som sägs gälla. 

Sällström säger att han tidigare under onsdagen har suttit i möte med koncernchefen Martin Lundstedt om läget under 90 minuter. 

– Men där var lönefrågan inte uppe till diskussion. Vi talade om situationen mer allmänt. Lundstedt förhandlar inte villkoren.

Sällström har arbetat på Volvo i 40 år. Han säger att den här situationen inte liknar något annat han varit med om. 

– Vi hade krisavtalet 2008-2009, då stod produktionen still tre-fyra dagar och ibland hela veckor på Cars, men inte på Lastvagnar. Så här har det inte varit tidigare. Det känns oerhört jobbigt. Det är sådan osäkerhet, vi talar inte ens om dagsnotering utan timme för timme. Det finns ingen karta att följa.

Sällström tillåter sig reflektera över de dramatiska åtgärderna. 

– Jag vill inte underskatta detta med corona, verkligen inte, men det avlider många av influensa ett normalt också. Fast som lekman är det svårt att veta vad som är rätt medicin. 

Om vad som gäller för personer som är anställda via olika bemanningsföretag säger presschefen Claes Eliasson att även denna grupp omfattas av stoppet men att hur den enskilde påverkas avgörs av vilket avtal de har med aktuellt bemanningsföretag. 

Sent igår måndag meddelade AB Volvo i ett pressmeddelande att finns en betydande risk att följderna av pandemin kan leda till en ”väsentlig påverkan på koncernen”. 

– Vi får återkomma om konsekvenserna för våra kunder. Vi tittar på våra leveranser och hur mycket vi har i lager. Vi hoppas kunna titta på det tillsammans med kunderna och hitta en lösning, säger Claes Eliasson. 

Eliasson säger att Volvo ser mycket allvarligt på den uppkomna situationen, men vill ändå blicka framåt.

– Effekterna av smittbekämpningen får ju konsekvenser och vi försöker agera ansvarsfullt. Men det är viktigt att komma ihåg att det finns en tid efter det här. Det kommer att gå över, men det kommer att bli en ”rocky ride” innan dess. 

Coronaviruset: Läget i Västsverige just nu