Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-27 09:16

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/volvo-varslar-1300-i-sverige/

Ekonomi

Volvo Cars varslar 1.300 i Sverige

Bild 1 av 2 Totalt kan 1.600 personer få sluta på Volvo Cars, enligt vd:n.
Foto: Tomas Ohlsson
Bild 2 av 2 Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.
Foto: Tomas Ohlsson

Totalt kan det bli upp till 1.600 som får sluta på Volvo Cars. Det handlar om ett kompetensskifte från förbränningsteknik till kunnande om elbilar.  

Produktionspersonal skyddas och fortsätter jobba som vanligt. 

Nyheten om varslet slog ner som en bomb i Göteborg på onsdagsmorgonen. 

– Det är ett varsel i Sverige. Det berör 1.200 personer i Göteborg och cirka 100 Skövde, säger Stefan Elfström, presstalesperson på Volvo Cars till DN. 

Totalt kan det bli upp till 1.600 som får sluta. Förutom de 1.300 anställda riskerar runt 300 konsulter att tvingas lämna biltillverkaren.

Nu inleds fackliga förhandlingar. 

Volvo Cars har vuxit snabbt de senaste åren och har nu drygt 41. 000 anställda varav runt 24.000 i Sverige. Av dessa är drygt 10.000 tjänstemän - där nu alltså 1.300 berörs. 

Det är en kombination av coronakrisen och den allmänna strukturomställningen, exempelvis mot produktion av elbilar, som ligger bakom varslet.

Varslet ska dock inte påverka dem som arbetar inom själva produktionen.

Det är fokus på tjänstemän i det här läget, enligt Stefan Elfström.  

– Det är ett kompetensskifte för att skifta över från hårdvara till mjukvara och mer till elektrifiering och nya affärsmodeller. Vi behöver öka takten. Men även coronasituationen bidrar, säger Stefan Elfström.

Han pekar på att Volvo Cars varit dåliga på att dra ner på verksamheter som inte stödjer bolagets långsiktiga mål med bland annat elektrifiering och nya affärsmodeller.  

– Nu måste vi gå vidare med varsel eftersom de frivilliga erbjudanden som vi haft under två års tid inte räckt. 

Vad är det för typ av tjänster som kan komma ifråga? 

– Vi ska jobba mindre med utveckling av förbränningsmotorer och mer med elektrifiering. Det har skapats djupa hierarkier med många chefslager. Vi måste få bort det och få snabbare beslutsvägar. 

Han poängterar att det inte handlar om en summa besparingar. 

– Det handlar om långsiktiga åtgärder. Coronasituationen är övergående men detta är långsiktigt. 

En stor fråga är att Volvo Cars lägger över kompetens och produktion av förbränningsmotorer i ett samriskbolag med Geely – alltså exakt det som Elfström säger att Volvo måste dra mer på. Men enligt Stefan Elfström påverkas inte det nya samriskbolaget. I alla fall inte denna, för många, dystra onsdag i Göteborg. 

– Det påverkas inte nu. Det får vi återkomma med längre fram. 

Vad händer i produktionen just nu?

– Vi producerar i lägre takt i Göteborg och Gent för att anpassa oss efter en lägre efterfrågan – det är väldigt låg efterfrågan i Europa och USA men vi ser ljustecken i Kina. 

Läs mer: Volvofabriken rullar igen – bonusar behålls trots vinsttapp

Läs mer: Volvoanställda skickas hem: ”Jag är orolig för Sverige”