Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-07-24 06:58

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/volvo-vill-snabba-pa-elektrifieringen-i-europa-men-drar-ut-pa-forloppet-pa-andra-marknader/

EKONOMI

Volvo vill snabba på elektrifieringen i Europa - men drar ut på förloppet på andra marknader

Martin Lundstedt, Volvos vd.
Martin Lundstedt, Volvos vd. Foto: Thomas Johansson/TT

AB Volvo:s vd Martin Lundstedt säger sig stå bakom EU-kommissionens förslag på klimatåtgärder, som förbjuder försäljning av fossila fordon från 2035. Nu vill bolaget snabba på elektrifieringen i Europa – men totalt sett dröjer det ytterligare fem år innan bolaget fasar ut fossila lastbilar och bussar.

– Det viktiga är att det finns utrustning, infrastruktur och en långsiktig syn på att generera grön energi, med förutsägbara priser. Då kommer skiftet att ske, säger han.

Det var en nöjd vd som presenterade bolagets kvartalsrapport under tisdagen.

– 10,7 procents rörelsemarginal är starkt, givet att det ändå varit stökigt när det gäller leveranskedjor, säger han.

Han syftar på att lastbilsproduktionen stod still i fyra av kvartalets tolv veckor på grund av materialbrist, inte minst av halvledare, som även påverkar produktionskedjorna inom andra branscher. Vd:n bedömer att det kommer uppkomma störningar även framöver, men att organiationen visat att de klarar av att hantera det.

– Jag är inte orolig, utan vi har strategin och taktiken klar för oss och en organisation som är bra på att hantera det. Men det är klart, en sådan här snabb återhämtning, inte bara i vår sektor utan i ekonomin globalt sett, har lett till obalanser och störningar och det kommer vi få leva med ett tag.

Foto: Patrik C Österberg/TT

Veckan före rapportsläppet präglades nyhetsrapporteringen av EU-kommissionens förslag som ska få utsläppen i regionen att minska drastiskt till 2030. Om förslagen går igenom kommer transportsektorn att påverkas i hög grad. Det blir stopp för bensin- och dieseldrivet 2035.

AB Volvo har under det senaste kvartalet gått ihop med Daimler Truck och Traton Group för att bygga och driva ett laddnätverk för tunga transporter. Men bara inom Europa.

– Det kan absolut bi aktuellt med fler kontinenter, men nu tar vi Europa som första steg, säger Martin Lundstedt.

Utsläppen från tung trafik är höga. Varför har ni inte kommit längre i utvecklingen?

– Det har varit en fantastisk utveckling när det kommer utsläpp av kväveoxider och så vidare. Vi har lett utvecklingen när det kommer till bussar, med både hybrider och fullelektriska fordon. Nästa steg är att fortsätta rulla ut det breda spannet av olika lastbilar. Men jag håller med, transporter är en viktig del för att nå till netto håll, och jag tycker att de senaste två åren har vi visat med handling att vi är med och leder det här.

Martin Lundstedt pekar på att köparna måste känna sig trygga med investeringen.

– Våra kunder måste känna sig trygga med att utrustningen fungerar och har prestanda när det gäller räckvidd, lastkapacitet och sådant. Där har gjort jättestora framteg och vi levererar den typen av produkter i dag. Men man måste känna att det kommer finnas infrastruktur, att den el som ska finnas i framtiden kommer vara grön.

– Men det är den här vägen vi måste gå, vi ska ha ett fossilfritt samhälle 2040-2050, och då måste det gå fort, inte minst i Norden och Europa.

Hur ska ni få elektrifieringen att bli lönsam?

– Det är väldigt mycket samma typ av affärslogik som gäller, det viktiga är att tillsammans med kunderna våga ta steget in i den elektrifierade världen.

– Det är en stor och viktig affärsmöjlighet.

Läs mer: EU:s skärpta koldioxidkrav blir ett brutalt uppvaknande för bilvärlden

Läs mer: Högre vinst än väntat för Volvo trots störningar

Ämnen i artikeln

AB Volvo
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt