Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-19 09:00

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/vr-samarbete-mellan-google-och-dagens-nyheter/

Ekonomi

Vr-samarbete mellan Google och Dagens Nyheter

I Ukrainas ingenmansland. Följ med fotografen Paul Hansen till en fryst krigszon i utkanten av Donetsk i Ukraina där antalet civila dödsoffer åter stiger. Möt människorna som är fast i ett ingenmansland. Bild: Paul Hansen

Dagens Nyheter satsar på vr-berättande och inleder ett samarbete med Google för om att distribuera 10.000 Google cardboards till digitala prenumeranter i Sverige. Den 20 december lanseras appen DN VR för Iphone och Android. 

DN Text

Vr-upplevelserna presenteras på sajten dn.se/vr, som även den aktiveras den 20 december.
– Vi vill ta publiken till platser de normalt inte kan komma och få dem att se hela bilden, i en ny form av berättelse. Det är ett oerhört spännande format att arbeta med och att uppleva, säger Martin Jönsson, redaktionell utvecklingschef på DN och projektledare för satsningen.

Vr-berättandet möjliggör för användaren att ta del av 360-graders-berättelser med hjälp av smartphone och vr-glasögon. I första omgången finns fyra olika vr-upplevelser i appen: besökaren följa med till det krigsdrabbade Ukraina, på en resa längs Citybanan (som invigs sommaren 2017), bakom kulisserna och på scenen med Rebecca & Fiona, samt på en meditationsupplevelse på en av världens vackraste platser. På sajten dn.se/vr kommer finnas information om hur publiken på olika sätt kan ta del av upplevelserna.


I samband med lanseringen den 20 december distribuerar DN och Google särskilda vr-glasögon särskilt framtagna för satsningen. Google Cardboards är enkla att använda och vem som helst kan uppleva vr-innehåll genom en smartphone. Google har tidigare haft liknande samarbeten med New York Times och The Guardian. Dagens Nyheter blir den första samarbetspartnern i Skandinavien kring VR.

– Vi är glada att ingå i partnerskap med Sveriges ledande dagstidning för att tillgängliggöra denna teknik till en bredare publik. Tillsammans hoppas vi att allt fler får upp ögonen för vr och det fantastiska innehåll och berättarform som tekniken medför, säger Peter Füle, Brand Marketing Manager, Google.

Dagens Nyheter ser vr som en naturlig utveckling av tidningens starka ställning när det gäller bildjournalistik och visuellt berättande. Vr-glasögon utsågs nyligen av handelns undersökningsföretag HUI Research till årets julklapp.

– Allt fler kommer nu att ha tillgång till avancerade enheter för vr och det kommer att finnas stort intresse för kvalitativt innehåll. Google Cardboards är ett bra sätt att få fler att bekanta sig med tekniken och upplevelsen, säger Martin Jönsson.

DN och Google Cardboards kommer att göras tillgängliga för tidningens prenumeranter och i samband med olika events i DN:s regi.

Ämnen i den här artikeln:

VR
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt