Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Youngman uppges ladda för miljardbud

Saabporten är hädanefter låst för fabriksjobbarna. Om den kan öppnas igen hänger på om någon tar över konkursboet. Kinesiska Youngman uppges planera ett bud på fem miljarder kronor och tillverkning i Trollhättan redan i vår.

En källa säger till Dagens Industri att budet ska överlämnas till konkursförvaltarna nästa vecka. Youngman ska också vara redo att investera ytterligare fem miljarder för att utveckla nya modeller på plattformen Phoenix.

Den kinesiska fordonstillverkaren skrev avtal om Phoenix redan förra året när bolaget satsade runt en halv miljard kronor i Saab.

– De har en licens på plattformen så som den såg ut i höstas. Rätten är inte exklusiv och det är långt ifrån en färdig bil. De behöver Saabs ingenjörer för att komma vidare, säger en insatt källa till TT.

En ny bilmodell på Phoenixplattformen ligger sannolikt ett till två år bort. I väntan på den är Youngmans plan att bygga nuvarande 9-3, skriver DI. Upplägget bygger på att runda General Motors, som varit hårdnackad motståndare till att släppa ifrån sig licenser.

– Enligt jurister ska man kunna bygga 9-3 utan att fråga GM, säger en källa till TT.

Om GM inte vill leverera växellådor och motorer ska det gå att hitta andra vägar. Dieselmotorerna och automatlådorna har redan andra leverantörer.

Men att få i gång leveranskedjorna tar lång tid. Det visade inte minst svårigheterna när Spyker tog över Saab 2010. Ändå beräknas en produktionsstart kunna ske inom 15 veckor.

Hur många av de tidigare Saabanställda som Youngman i så fall skulle återanställa är oklart.

På torsdagen var sista dagen som Saabfolket hade tillträde till fabriken i och med att den statliga lönegarantin slutade att gälla. Passande nog hölls en rekryteringsmässa i Trollhättans Folkets hus med närmare hundra företag från Sverige och Norge som söker arbetskraft. Däribland Semcon, som också fått frågan om man vill köpa eller hyra testutrustning som bolaget använt i en mindre del av Saabs lokaler.

– Om det blir så kan vi ta över runt ett 60-tal anställda, säger vd Kjell Nilsson.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.