Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-24 07:19

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/zalando-vaxte-med-15-procent/

Ekonomi

Zalando slopar fri frakt för svenska konsumenter

Foto: Michael Sohn/AP

Svenska kunder hos e-handelskedjan Zalando kan inte längre räkna med att slippa frakten på beställda varor. Den tyska klädjätten gör nu som konkurrenten H&M – sätter en minimigräns för hur mycket kunderna måste handla för att få gratis frakt.

Rätta artikel

Beskedet kommer i samband med Zalandos delårsrapport för första kvartalet och betyder att de nordiska kunderna nu hamnar i samma sits som konsumenter i Italien, Spanien och Storbritannien.

Förändringen i bland annat Sverige ska träda i kraft från och med slutet av maj. Zalando skriver inte i bolagets pressmeddelande hur stor order svenska kunder ska behöva lägga för att få fortsatt del av gratis frakt men till exempel på Zalandos brittiska sajt anges summan 19:90 pund, motsvarande omkring 240 svenska kronor.

Grundat 2008 och med Kinnevik som delägare har Zalando vuxit sig till Europas största onlineaktör när det gäller kläder och skor, en del i framgången har varit erbjudanden om såväl fri frakt som retur för kunderna.

Det erbjudandet har dock gått i baklås under senare år och blivit kostsamt när man fått erfara i allt större utsträckning att konsumenterna dels väljer att göra småorder, dels att i stor utsträckning skicka tillbaka varor man inte är nöjda med.

Introduktionen av det nya systemet i bland annat Italien och Spanien har dock fått genomsnittsbeställningen att under första kvartalet att sjunka med enbart 0,4 procent till drygt 55 euro, cirka 550 svenska kronor.

– Det här är en första indikation att introduktionen av minimiorder bär frukt, säger Christoph Bast, analytiker vid Bankhaus Lampe till Reuters.

Zalandos finanschef David Schröder hävdar också att förändringen inte fått några negativa effekter på kundernas syn på Zalando. Bolaget är nu heller inte ensamt om att genomgå den här förändringen.

H&M meddelade förra månaden att gränsen för fri frakt sätts till 25 euro i Tyskland respektive 200 kronor i Sverige förutsatt att du inte har uppnått ett så kallat plus-medlemsskap.

H&M och Zalandos beslut är nu ett bevis för hur e-handelsbranschen kan vara på väg att förändras, säger Jonas Arnberg, vd vid HUI Research till TT.

– De marknadsledande aktörerna sätter villkoren för branschen och vi har haft en bransch som snarare drivits av tillväxt än lönsamhet. Det har också skapat en väldigt kräsen konsument som utmanat affärsmodellen. Det är klart att det är oerhört tufft att skicka från lager i Tyskland till Sverige även om man nu är på väg att bygga upp lokala lager, säger han.

TT: Men är kunder redo att börja betala för frakt?

– Att handla på nätet handlar inte enbart om pris utan också utbud och tillgänglighet. E-handeln är inne i ett experimentellt skede. Vi vet att människor fortsätter att handla men inte riktigt hur det kommer att ske och jag tror e-handeln välkomnar möjligheten att ta betalt för frakt.

Zalando rapporterade en försäljningstillväxt på 15,2 procent till 1,4 miljarder euro under det första kvartalet.

Det justerade rörelseresultatet steg till 6,4 miljoner euro, jämfört med 0,4 miljoner euro samma kvartal i fjol.

Efter skatt blev det en förlust på 17,6 miljoner euro, jämfört med förlusten på 15,1 miljoner euro.

Ledningen håller fast vid den tidigare prognosen på en försäljningstillväxt i år på mellan 20 och 25 procent och ett justerat rörelseresultat på mellan 175 och 225 miljoner euro.

Från marknaden är det dock tumme ned för Zalandos delårsrapport. Aktien har vid lunchtid backat cirka 2 procent.

Läs även: E-handlare stramar åt regler för returer