Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-01-22 04:44

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/familj/att-skapa-ar-min-livsstil/

Familj

”Att skapa är min livsstil”

Erika Lagerbielke fattade tidigt tycke för glas. Efter studier i industridesign på Konstfack i Stockholm hamnade hon på Orrefors glasbruk. Foto: Anders Wiklund/TT

I närmare 40 år har Erika Lagerbielke arbetat med glasdesign och inte fått nog. För att hålla lusten och nyfikenheten i gång ger hon sig i kast med utmaningar som tvingar henne ut på okänd mark.

Flerfaldigt prisbelönta Erika Lagerbielke är en av Sveriges mest namnkunniga och internationellt kända formgivare och glaskonstnärer. Bland hennes mest populära glasserviser finns Intermezzo med den blå droppen, minimalistiska Merlot och vinupplevelseglaset Difference. Bara Intermezzo har sålt i hundratusentals exemplar sedan Orrefors lanserade serien 1985.

Efter en stunds eftertanke hemma i vardagsrummet förklarar hon dessa formidabla framgångar:

– Mitt formspråk är sensuellt med rena vackra linjer. Samtidigt är glasen funktionella och ger en bra dryckesupplevelse. Jag tror att kombinationen av funktionalitet och poetiskt tonfall är attraktiv.

Det finns mycket som är roligt med jobbet. Dels att skissa på en ny produkt som ska bära hennes personliga signum – därför har hon med sig anteckningsbok och penna överallt. Dels att samarbeta med teamet på glasbruket.

– Mitt formspråk är minimalistiskt. Utmaningen är att skapa något eget och unikt med små medel utan att lägga till detaljer eller en dekor. Men det är inte en plågsam svårighet. För att jobbet inte ska vara rutin är det viktigt för min drivkraft att jag får nya utmaningar. För att gå i gång behöver jag stå på okänd mark och hitta nya lösningar.

I skapandet drar hon nytta av några personliga egenskaper.

– Jag är oerhört envis, uthållig och nyfiken. Jag släpper ingenting som jag har fått för mig att jag ska göra. Jag säger hellre ja än nej, jag gillar att testa saker. Det har med min nyfikenhet att göra, jag är lite av en chanstagare.

Är du det även privat?

– Nä, privat är jag mer försiktig, men är ändå en ganska öppen person. Jag är social, men har stor integritet. Jag är omtänksam och mån om mina vänner.

Hon växte upp som mellanbarn i en ”stor och bullrig” familj på Kungsholmen i Stockholm, en konstnärsfamilj. Mamma var textilkonstnär och pappa formgivare. Det spelade en avgörande roll för yrkesvalet. För trots att hon hade tänkt sig akademiska studier, gärna i antropologi eller etnologi, så valde hon den bana hon kände bäst till när det kom till kritan. Konst, eller närmare bestämt industridesign, på Konstfack i Stockholm.

Jag tror att kombinationen av funktionalitet och poetiskt tonfall är attraktiv.

Redan som barn hyste hon en förkärlek till glas så det låg nära till hands att hon testade glasblåsning under studierna. Men mest avgörande var stipendiet som hon fick hos Orrefors 1982. På den vägen kom hon till glasbruket och blev förtjust både i glaskonst och sättet att arbeta med materialet i team.

– Jag hamnade helt rätt. Glas är väldigt naturligt för mig som är intuitiv och lyssnar på magkänslan. Jag kände det direkt, att jag förstod glas.

Bara något år efter att hon hade börjat samarbetet med Orrefors fick hon i uppdrag att designa ett vinglas med ungdomlig prägel. Det blev startskottet för ett udda experiment. Det var inte ovanligt med en ”bubbla” i glas, men Erika Lagerbielke tyckte att en genomskinlig bubbla inte syntes. Den skulle färgsättas!

Färgsatt glas var lika otrendigt som tekniskt svårt på den tiden.

– Det enkla svaret på mitt önskemål hade varit ”nej”, men glashantverkaren Hans Johansson sa ”jag vet inte hur det ska gå till, så låt oss prova”.

Så föddes storsäljaren Intermezzo.

Det finns också en annan glasservis som Erika Lagerbielke är väldigt stolt över trots att den bara finns i ett enda exemplar: svenska folkets lysningsgåva till kronprinsessan Victoria och Daniel Westling som hon designade på uppdrag av Sveriges riksdag och regering år 2010.

Förutom alla uppdrag och separatutställningar över hela världen är hon också verksam som professor i glasdesign vid Linné­universitetet.

Hur mycket jobbar du egentligen?

– Jag jobbar jättemycket. Jobbet utgör en stor del av min identitet, kanske för stor. Jag har valt det här yrket för att jag har drivkraften att skapa. Att skapa är inte bara ett yrke, det är en livsstil.

Varva ner gör hon på Gotland, dit hon åker med sin man för att bada, promenera och vårda det gamla huset hon ärvt efter sin mamma. Dessutom umgås hon gärna med familj och vänner.

– Jag tycker om att gå på teater och se utställningar, men jag har inga speciella hobbyer. Jag är lyckligt lottad som kan arbeta med det som intresserar mig mest, säger Erika Lagerbielke.