Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-01-28 22:17

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/familj/dc-fontana-en-trekker-med-fotterna-pa-jorden/

Familj

DC Fontana – en trekker med fötterna på jorden

Bild 1 av 2
Foto: CBS Television Studios
Bild 2 av 2
Foto: PARAMOUNT TV / Album

D C Fontana var en av ett fåtal kvinnor bakom kultserien ”Star trek”. DN:s Greta Thurfjell minns sekreteraren som blev manusredaktör – och som gav mr Spock ett ansikte.

Det säger något om ”Star trek” att D C Fontana i en intervju från 2014 menade att hon, under arbetet med den ikoniska science fiction-serien, behandlades som vem som helst.

Men det säger också något om D C Fontana.

Dorothy Catherine Fontana föddes den 24 mars 1939 i amerikanska Sussex, New Jersey och växte upp i Totowa, New Jersey, med en ensamstående mamma. Hon ville bli författare, hon skrev spökhistorier, skräckhistorier och äventyrshistorier om sig själv och sina vänner. Som ung vuxen läste hon till sekreterare vid Fairleigh Dickinson University och fick sedan raskt sekreterarjobb i filmbranschen – först i New York, sedan i Los Angeles, där hon skulle komma att bli kvar.

Vid 21 års ålder sålde hon sitt första tv-manus, till den man hon arbetade som sekreterare för – Samuel A Peeples, manusförfattare till westernserier som ”Overland trail”, ”The tall man” och ”Frontier circus”.

– Som så många dårar före mig, har D C Fontana sagt i en intervju, tittade jag på tv och tänkte: ”Det där kan jag också göra”.

Så småningom hamnade hon som sekreterare hos Gene Roddenberry. Den Gene Roddenberry. I samma veva bytte hon i yrkessammanhang bort sitt förnamn mot de mer könsneutrala initialerna. Det var sextiotal – kvinnliga manusförfattare hörde inte till vanligheterna, i synnerhet inte utanför såpans eller komedins värld, och D C Fontana var rädd att bli bortsorterad ur manushögarna.

Samtidigt var hon, i intervjuer, alltid noga med att påpeka att de tv-producenter hon arbetade med inte var av den diskriminerande sorten:

– De brydde sig inte om vilket kön jag hade. Kunde jag skriva en bra historia? Det var allt som betydde något.

Gene Roddenberrys i dag något bortglömda tv-serie ”The lieutenant” lades ned efter bara en säsong, och han gick lyckligtvis vidare till nästa idé – ”Star trek”. D C Fontana uppgraderades, efter att ha skrivit ett par avsnitt till den första säsongen av det som i dag kallas ”Star trek: The original series”, från sekreterare till manusredaktör.

Initialt fick serien kritik för att vara för cerebral, för att innehålla för få action­ scener, men snart flockades fansen kring tv-apparaterna. I en intervju får D C Fontana frågan om vad de inblandade i ”Star trek” gjorde för att attrahera ”intelligenta tittare”.

– Vi skrev intelligenta historier. Vi ville inte skriva science fiction-skräp. Vi använde oss av väldigt bra skådespelare, som fick spela i väldigt bra avsnitt. Och för det mesta var också de kvinnliga karaktärerna starka.

Det brukar sägas att D C Fontana var den som först intresserade sig för, och vidareutvecklade, folket från planeten Vulcan.

Det brukar sägas att D C Fontana var den som först intresserade sig för, och vidareutvecklade, folket från planeten Vulcan. I den första ”Star trek”-serien representeras arten främst av halvvulcanen Spock, den logiska, svala andremannen till den mer hetlevrade kapten Kirk. Leonard Nimoy, som spelar Spock i ”The original series”, har flera gånger framhävt D C Fontanas viktiga del i arbetet med att fördjupa förståelsen för den något svårtillgängliga arten.

”Star trek: The original series” lades ned efter tre säsonger, men D C Fontana skulle återkomma till universumet många gånger under sin karriär. Hon arbetade som redaktör för fortsättningen ”The animated series”, var inledningsvis producent för ”The next generation”, och frilansade som manusförfattare för ”Deep space nine”. Som frilansare skrev hon också för en lång rad andra tv-serier, däribland ”Dallas”. Dessutom under­visade hon från 1998 och fram till sin död vid American film institute.

I intervjuer, framträdanden och porträtt framstår hon som – det är svårt att hitta ett lika bra svenskt ord – no-nonsense. Hon var pålitlig, hon hade fötterna på jorden, hon fick jobbet gjort. Och hur nedslående anledning hon än hade att justera sitt namn går det inte att förneka att D C Fontana är det perfekta namnet för en ”Star trek”-skapare.

I december gick hon bort vid en ålder av 80 år. Hon efterlämnar sin make, specialeffektsmakaren Dennis Skotak.