Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Familj

DN gratulerar: Ellen Nisbeth

Altviolinisten Ellen Nisbeth blev nyligen utsedd till ”Rising star” av den europeiska konserthusorganisationen, vilket innebär att hon får gästspela på de 17 främsta konserthusen i Europa under ett år.
Altviolinisten Ellen Nisbeth blev nyligen utsedd till ”Rising star” av den europeiska konserthusorganisationen, vilket innebär att hon får gästspela på de 17 främsta konserthusen i Europa under ett år. Foto: Ingrid Borggren

Ellen Nisbeth vill bli för violan vad Martin Fröst varit för klarinetten och Yo-Yo Ma för cellon – en ambassadör som lyfter fram sitt instrument i rampljuset från en plats i skuggan.

På altviolinisten Ellen Nisbeths balkong på Gärdet i Stockholm växer en ros som heter Benjamin Britten. Där finns även två hallonbuskar, en krusbärsbuske, två klättertomater och kryddörter.

Kompositören Benjamin Britten har en särskild plats i Ellen Nisbeths hjärta sedan hon besökte hans sista hem i Aldeburgh i sydöstra England.

– Jag har transkriberat en del av hans musik till viola, och där kunde jag studera hans originalmanuskript. I trädgården hade han och hans partner ett vindspel med samma slags intervall som finns i ett av hans stycken.

– Där stod jag på paret Brittens uteplats och hörde vindspelet och såg ut över samma rosenbuskar som han själv gjorde. Då stod tiden stilla.

Och nu står Britten på hennes uteplats, och väntar på att slå ut.

Naturen spelar en stor roll för Ellen Nisbeth. Kanske blir det extra mycket så när man har sina rötter i både Lappland och Skottland. De två olika landskapen har stora likheter, de gröna kullarna, det lite karga.

– Jag har med mig många storslagna naturupplevelser från barndomen, och jag är väldigt förtjust i landskapets skiftningar i färg, och i naturens urkraft.

Just den där urkraften hittade hon också i violan i tidiga tonåren. Hon började spela fiol redan som fyraåring, och studerade det ända tills hon började på Musikhögskolan.

– Men jag spelade altfiol bredvid. Vi fann varandra, violan och jag. Dels var det klangen, dels var det för att violan ligger så nära den mänskliga rösten, precis i sångläget för en alt, en baryton och en tenor.

I dag är Ellen Nisbeth en av våra mest lysande unga solister inom konstmusiken. Hennes innerliga spelstil har fått publiken på fall, och nyligen utsågs hon till årets ”Rising star”. Hon är ett av fem solistlöften från hela Europa som valts ut för att göra en ett år lång turné med eget program på Europas främsta konserthusscener.

Violan är ett relativt ovanligt solistinstrument. I en orkester och i stråkkvartetten har den sin självklara plats och när kompositörer som Mozart och Schubert spelade sina egna verk valde de ofta violan, för att de då kände sig mitt i musiken när de musicerade.

– Violan är som en kameleont med många skepnader, men det är dags att den riktigt tar plats som det fantastiska soloinstrument det är.

Ellen Nisbeth framträder ofta som solist med olika symfoniorkestrar och ser det som ett privilegium att bli en del av det fantastiska hav som en stor orkester är.

– Med Europaturnén får jag möjlighet att fokusera på mina egna konserter och utveckla mitt konstnärskap.

Det finns hur mycket virtuos musik som helst komponerad för violin, men hur är det med violan?

– Det finns mer än man tror, men violan har i min mening varit undervärderad under lång tid. Det finns en rad stora möjligheter, både att hitta verk som kanske inte spelas så ofta, transkribera musik som är skriven för ett annat instrument eller för sång.

Jag ser mig själv som en berättare snarare än en hantverkare.

Men det kanske viktigaste, tycker hon, är att beställa nya verk av nu levande kompositörer. Ellen Nisbeths repertoar spänner över barock fram till en modern violakonsert av Britta Byström och nu väntar hon på ett nytt stycke av Katarina Leyman.

– Jag väljer musik som betyder något för mig, och försöker sedan förmedla min upplevelse av musiken till publiken. Jag ser mig själv som en berättare snarare än en hantverkare.

Hon var bara fyra år när hon började spela fiol, och säger att det ”inte bara krävs begåvning utan en tidsplan bortom idrottens tiotusen timmar innan man behärskar instrumentet”.

– Först då kan man hitta friheten att uttrycka sig konstnärligt.

De bästa lärarna hon haft har lärt henne att sortera bort onödiga rörelser och samla energi. De har utgått ifrån hur kroppen är uppbyggd, och sett musicerandet som något som kommer ur fria rörelser, där det inte är låst någonstans.

– Det är något jag vill föra vidare till mina studenter.

Ellen Nisbeth

Gratuleras till: Fyller 30 år den 16 juni 2017.

Gör: Altviolinist, solist. Lektor, associate professor. Undervisar i viola och kammarmusik på universitet i Stavanger. Har utsetts till ”Rising star” av den europeiska konserthusorganisationen, vilket innebär att hon får gästspela på de 17 främsta konserthusen i Europa under ett år.

Familj: Maken Fredrik Paulsson, violinist, och sonen Hilding, 1,5 år.

Aktuell: Släpper sin debut-cd ”Let beauty awake” på BIS samt gör en mindre sommarturné tillsammans med pianisten Bengt Forsberg.

Så firar jag: ”Min man är hemlighetsfull. Kanske reser vi någonstans. Eller så firar vi på vår fantastiska balkong.”