Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Familj

DN gratulerar: Klass 8D, Mörbyskolan

Thea Bergström och August Stenman i klass 8D, Mörbyskolan.
Thea Bergström och August Stenman i klass 8D, Mörbyskolan. Foto: Maria Huldt

NO är inte tråkigt – i alla fall inte om man har gått till riksfinal i årets upplaga av tävlingen Teknikåttan. Det har klass 8D i Mörbyskolan i Danderyd. 

”Motståndarna får panik när de ser vår teknik” är parollen för klassens arbete som började med en kvaltävling (testa dig själv!) i februari. 

– Vi fick svara på en massa frågor på Ipaden, berättar Thea Bergström. Det var ganska allmänna naturfrågor, ingen i klassen tog det egentligen på allvar. Mörbyskolan brukar ställa upp i olika tävlingar, så vi är vana. 

Det gick oväntat bra och klassen gick vidare. Tävlingsinstinkten vaknade, och när Thea tillsammans med Svante Berlin och Jonathan Lennen fixade en plats i region­finalen genom att svara på frågor och lösa klurigheter tände det till ordentligt.

Inför regionfinalen gällde det att också klara av de tre klassuppgifterna: Bygga en bollkastare som slungar i väg en pingisboll, skapa ett kodsystem för att kommunicera med hjälp av flaggor (ljudlöst) och dessutom dokumentera allt arbete i en blogg. Klassuppgifterna poängbedöms och läggs sedan ihop med resultatet från frågedelen.

– Vi fattade snabbt galoppen, säger August Stenman. Vi delade in oss i fyra olika grupper, två som arbetade med bollkastaren och två med kodningen, och började brainstorma.

Genom att inte arbeta i helklass var det lättare att låta alla komma till tals och engagera sig – allas idéer skulle värderas och prövas för att vaska fram de bästa.

Kodningsuppgiften löste de ganska fort och bra, så nu kunde klassen lägga krutet på bollkastningsmaskinen. Reglerna var utförliga – dimension och funktion var mycket noga specificerade.

– Vi har gjort allt själva men man kan säga att vår mattelärare och NO-lärare Johanna Eldin Ericsson och träslöjdsläraren Monke Apelman har gett oss förutsättningarna, säger Thea.

– Det har blivit många tidiga morgnar och sena eftermiddagar, konstaterar August.

Och några katastroflägen. Som när avfyrningsmekanismen gick sönder precis innan regionfinalen.

– Jag slet nycklarna ur Johannas hand och rusade upp till teknik­salen, berättar August. Tillsammans med klasskompisen Joel Wermé lyckades han laga apparaten och efter en rafflande tävling stod det klart att klass 8D var bäst i Stockholmsområdet och klar för riksfinal i Norrköping.

Framför allt har vi lärt oss att samarbeta.

Tävlingen Teknikåttan skapades 1993 vid Linköpings tekniska högskola och tanken är att ”väcka intresse för naturvetenskap, matematik och teknik, stimulera elevernas fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga samt stärka deras självförtroende”.

För klass 8D har tävlingen betytt mycket, inte bara kunskapsmässigt.

– Framför allt har vi lärt oss att samarbeta, säger August. Vi har lärt oss att jobba med alla i klassen, inte bara de närmaste kompisarna.

– Det var härligt att se viljan och glädjen när vi vann regionfinalen. Vi har blivit tajtare, alla vill hjälpa till, säger Thea. Och så är det kul att hänga med klassen.

Tidigt i morgon den 23 maj åker hela klassen buss ner till Norrköping. Uppgifterna i riksfinalen är i stort sett desamma – men svårare. Nu gäller det att få maskinen att skjuta bollar i flera krukor på olika avstånd. Även kodningsmomentet är vässat, nu ska fler ord identifieras med hjälp av signalsystemet på samma tid. Så nu gäller det att ”snäppa upp” för att ha en chans.

Nervöst?

– Ja, lite, men frågetävlingen går inte att plugga till, och det har ju gått bra hittills, säger Thea. 

Man vill ju gärna se maskinen som förhoppningsvis ska göra 8D till Sveriges bästa teknikåtta. Thea och August visar vägen. Några klasskamrater och läraren Johanna är kvar för att finslipa på bollkastaren. Jag skulle ljuga om jag sa att jag fattade hur den fungerade. Men de verkar ha roligt.

Dagens svenska skola får ofta mycket skäll och dåliga resultat i internationella mätningar. Vad kan man göra för att göra skolan bättre?

– Nu för tiden läser vi ju inte så mycket böcker, det kanske påverkar, funderar Thea. I stället är man ute på olika sociala nätverk, men det kan ju också vara bra, man blir mer medveten om samhället.

– Mörbyskolan får ofta högt betyg i undersökningar, säger August. Men vi bor i ett välmående område, och många elever är högpresterande. Man måste se till att alla får den hjälp de behöver. Jag önskar att fler hade det som vi.

Klass 8D i Mörbyskolan i Danderyd

Gratuleras till: Att ha gått till riksfinal i tävlingen Teknikåttan som arrangeras av högskolor och universitet runt om i landet. Klassen har redan vunnit 7500 kronor. Den klass som vinner hela tävlingen får 12000 kronor.

 

Thea Bergström

Ålder: 15 år

Bor: Enebyberg, Danderyd.

Familj: Mamma, pappa, syster.

På fritiden: Spelar fotboll i Enebyberg, hänger med kompisar.

Framtid: "Ingen aning, får se vart livet bär."

 

August Stenman

Ålder: 14 år

Bor: Ella gård, Täby.

Familj: Mamma. pappa, två äldre bröder och Charlie, en shetland sheepdog.

På fritiden: Spelar amerikansk fotboll, hänger med kompisar.

Framtid: "Jag vill bli ingenjör, som pappa."