Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-21 07:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/familj/for-selam-ar-mode-mer-konst-an-konsumtion/

Familj

För Selam är mode mer konst än konsumtion

Foto: Ingrid Borggren

För ett år sedan knockade Selam Fessahaye modebranschen med sina färgsprakande kreationer i tyll och paljetter och knasiga uniformer. Nu har hon utsetts till Nordiska kompaniets framtidslöfte. Men världen har redan upptäckt henne. 

Modeskaparen Selam Fessahaye gillar kontraster och att lyfta saker ur sitt sammanhang. På hennes första klädvisning förra året samsades kakiuniformer – med massor av utanpåsittande klassiska arméfickor – med fluffiga rosa genomskinliga negligéer med mycket krås på catwalken. De senare var dock inte tänkta för den intima sfären utan som vardags- och festplagg.

– Det var mycket pyjamasvarianter i första kollektionen också, jag vill ta in pyjamasen i finrummet. Ihop med ett par högklackade skor ska man kunna gå på gala i pyjamas., säger Selam.

De fluffiga tyllnegligéerna har gett eko långt utanför landets gränser. För tillfället är hela uppsättningen utlånad till R&B-stjärnan Beyoncé. Och det berättar Selam Fessahaye lite i förbigående, när intervjun är slut.

Nej, ingen kan säga annat än att det varit ett sjutusan till år för detta nya svenska modehopp. Själv har hon inte riktigt hunnit fatta allt som hänt, än mindre smälta det. Hon jobbar nämligen jämt.

För nästan exakt ett år sedan hade hon sin premiärvisning på Stockholm fashion week.

– Det var viktigt för mig att få visa min första kollektion under modeveckan, eftersom jag inte har rört mig i de rummen tidigare, inte varit i modesammanhang alls utan mest varit i min egen bubbla.

– Det var sjukt stressigt, jag var fysiskt närvarande, men inte mentalt. Men jag är så glad att jag fick göra det på mitt sätt, de som gick på catwalken var folk som finns i min värld och som betyder mycket för mig.

Den svenska modebranschen är väldigt, väldigt vit och det svenska modeundret har i mycket handlat om prêt-à-porter, snygga och bekväma vardagskläder.

Här kom i stället ett gäng icke-vita, icke-mannekänger, varav vissa av dem faktiskt log (bland annat sångerskan Seinabo Sey) och var klädda i haute couture. Selam Fessahayes visning stack helt klart ut, och många i publiken blev berörda.

Efteråt stod massmedierna på rad för att intervjua nya stjärnskottet. Och alla ville prata om samma sak: var detta ett politiskt statement?

– Och jag fick förklara att egentligen inte, det är ju bara vi. För mig är hela den grejen komplex, för hela min existens är i detta sammanhang politisk. Jag som icke-vit kan inte ens välja att vara opolitisk.

– Jag måste alltid förhålla mig till samhället runt omkring, till rasismen, till det vita och jag vill inte bidra till något som inte tar oss framåt.

Man ska inte behöva vara en förespråkare bara för att man är kreativ?

– Nej. Men man kan ju vara det i sin konst. Det är mitt sätt, jag är inte bra på att skriva eller prata, jag känner mig inte trygg i det. Jag får göra på mitt sätt, med det jag är bra på.

Selam Fessahaye har hållit på med kläder i hela sitt liv, på ett eller annat sätt. Redan som barn tog hon kläder i sin mammas garderob som hon inte trodde mamman använde längre. Hon klippte och sydde om till nya plagg, som hon sedan bar.

– Jag har alltid använt kläder som ett sätt att uttrycka mig på.

För 17 år sedan tog hon klivet in i stajlingbranschen. En kompis jobbade som stylist på hiphop-tidningen Kingsize magazine och Selam blev hennes assistent. Snart började hon stajla musikvideor, då hon hade kompisar som var musiker, och så småningom kom hon in i reklamsvängen.

– Så började jag arbeta med att stajla artister av en slump. Det blev en kreativ ventil.

Jag har alltid använt kläder som ett sätt att uttrycka mig på.

Seinabo Sey, Sabina Ddumba, Amanda Winberg, Tove Styrke och Molly Sandén, hon har återkommande samarbetat med dem alla. När hon inte hittade kläder i showrooms som var tillräckligt personliga eller speciella började hon formge själv.

Nu har hon precis ritat klart sin tredje kollektion. Årets Stockholm fashion week ställdes in, hela modeindustrin måste förhålla sig till klimatkrisen. Nya kollektioner var fjärde månad, det håller inte längre.

– Jag gör haute couture, det är för mig mer konst än konsumtion. Mina plagg kommer aldrig att bli några storsäljare, de är för personliga, de kräver att bäraren kan identifiera sig med dem.

– Meningen är att den som köper ett plagg ska bära med sig det länge. Som när man köper en tavla.