Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-15 12:41

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/familj/fran-klas-klattermus-till-brecht-dramatenskadespelaren-lil-terselius-fyller-75/

Familj

Från Klas Klättermus till Brecht – Dramatenskådespelaren Lil Terselius fyller 75

”Jag har gjort så mycket. Folk säger åt mig att jag borde skriva mina memoarer, men jag vet inte”, säger Lil Terselius, som fortfarande älskar att stå på scen. Foto: Henrik Montgomery/TT

Hon har spelat alltifrån Sally Bowles till Lady Macbeth. Nästa år firar Lil Terselius 50-årsjubileum som skådespelare och hon finner fortfarande glädjen i teaterns värld.

I februari nästa år står Lil Terselius på Dramatens scen igen. Ganska exakt 50 år sedan debuten och får man gissa blir det inte den sista gången heller. För Lil älskar teatern och Dramaten har varit hennes hemmascen sedan hon gick ut scenskolan 1970.

Genombrottet fick hon 1973 i Alf Sjöbergs uppsättning av ”Gruffet i Chiozza” och sedan dess hon hunnit jobba med det mesta och de flesta. På Dramaten har hon spelat alltifrån Brecht till Klas Klättermus. Hon har medverkat i tv-serier som ”Någonstans i Sverige”, filmer som ”Den allvarsamma leken” och gjort succé på musikalscenen som Sally Bowles i ”Cabaret”. Dessutom har hon regisserat för scenen och varit programledare för ”Teatercaféet” från Örebro.

Som grädde på moset har hon också översatt pjäser, bland annat ”Zelda”, en monolog som hon sedan själv framförde i regi av Lena Söderblom.

Lil är gammal latinare och har lätt för språk, hon talar både spanska, franska och italienska utöver svenskan och engelskan. Men för att lyckas med dramatiköversättningar behöver man mer än bara språkkunskaper.

– När man översätter så handlar det om rytm. Du vet, man måste gunga lite, säger Lil Terselius och skrattar.

Själv lärde hon sig rytm tidigt – hon tänkte faktiskt bli dansare innan hon satsade på skådespeleriet. Lil Terselius växte upp i Sandared mellan Borås och Göteborg, senare flyttade familjen till Stockholm. Där började hon dansa för Lia Schubert, berömd dansare och danspedagog. Och visst hade flickan talang, ansåg Schubert, men hon var för inåtvänd i kroppen.

När man översätter så handlar det om rytm. Du vet, man måste gunga lite.

Det blev scenskolan för Lil i stället, stöttad av föräldrarna som hade ett stort kulturintresse. Hennes pappa var av tyskjudisk börd och skickades undan kriget till Sverige som 14-åring. Han började på Stigens fabriker och jobbade sig uppåt.

– Han var duktig musikaliskt och självlärd på flera instrument och bra på att dikta också. Och det var mamma med. Hon ville utbilda sig till pianist men hennes nerver höll inte.

Det var inte bara Lil som valde ett konstnärligt yrke. Även lillasyster Anne gick den vägen och har gjort en del kostymer för Lils pjäser, bland annat ”Tiden i vårt hem” av Lars Norén.

På den tiden var Lil Terselius och Lars Norén ett par och de har fortsatt samarbeta även senare. I Noréns uppsättning av ”Hamlet” på Romateatern på Gotland spelade hon drottning Gertrud.

Även exmaken, skådespelaren Hans Klinga, har hon ett gott samarbete med och dessutom en vänskap som ingen skilsmässa har rått på. Hon kallar sig extramamma åt Hans dotter, skådespelaren Elin Klinga. Lil har spelat både mot far och dotter åtskilliga gånger.

I februari är det Hans Klinga som Lil får som motspelare igen tillsammans med den övriga ensemblen i ”De sista vittnena” på Dramaten. Föreställningen bygger på Nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitjs bok med samma namn och ger röst åt sovjetiska barn under andra världskriget. Den hade premiär 2017, fick lysande recensioner och fortsätter alltså spelas en säsong till.

– Det ska bli underbart att spela den igen. Det är en fantastisk pjäs – och skådespeleri är ju det jag kan, säger Lil Terselius.

Läs fler DN gratulerar-texter här, till exempel intervjun med Dramatens nya chef Mattias Andersson.