Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-02 02:07

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/familj/jag-ar-ingen-finsmakare-jag-ar-en-olgubbe/

Familj

”Jag är ingen finsmakare, jag är en ölgubbe”

”I början var det pengar som drev mig. Nu är det mera att bevisa att jag kan, mest för mig själv”, säger Lars-Johan Jarnheimer.
”I början var det pengar som drev mig. Nu är det mera att bevisa att jag kan, mest för mig själv”, säger Lars-Johan Jarnheimer. Foto: Karin Wesslén/TT

Det var hos Ingvar Kamprad, Stefan Persson och Jan Stenbeck han grundlade sin syn på hur företag ska drivas. Nu har Lars-Johan Jarnheimer en stor utmaning framför sig: att göra Telia enklare.

Sedan han valdes till ny ordförande för Telia i november har Lars-Johan Jarnheimer försökt lära känna sitt nya företag. Första arbetsdagen praktiserade han på kundtjänsten i Luleå.

Satte du på dig headset och svarade i telefon?

– Just det vågade de inte låta mig göra men jag lyssnade på samtalen. Jag tycker man får en bra bild av den problematik som finns i ett bolag när man kommer ut så där, säger Lars-Johan Jarnheimer.

Han tycker att Telia har en stelare organisation än vad han är van vid från tidigare chefsjobb på bland annat Ikea, H&M, Comviq och Tele2.

– Telia har ju en historia med lönegrader och ganska fasta hierarkier. Jag får intrycket att mycket fokus handlar om att inte göra fel i stället för att göra rätt. Det är också viktigt med enkelhet i organisationen och att ledningen har nära till verksamheten och kunderna.

Han tror att man formas av sina första jobb och i hans eget fall handlar det om höga chefsbefattningar hos företagsledare som Kamprad, Persson och Stenbeck.

– Det de har haft gemensamt är strävan att vara nära kunden även som ledare. Om jag tar Jan som exempel så kunde han köpa ett bolag för två miljarder utan att blinka, men föreslog jag en ny färg på simkorten kunde jag bli avskedad två gånger på en vecka. Det var något som kunden skulle ta i, då var det viktigt.

Det där har präglat Lars-Johan Jarnheimers syn på ledarskap. Liksom att ha sett Ingvar Kamprad gå runt i sina varuhus och fråga folk om det är lagom mycket köttbullar på tallriken i restaurangen.

Lars-Johan Jarnheimer har varit chef under i stort sett hela sitt arbetsliv och han älskar att arbeta, så pass mycket att det inte blev så mycket med den där ledigheten han hade planerat för tio år sedan när han slutade som vd på Tele2.

– Jag skulle vara föräldraledig men det dröjde någon månad och så var jag i gång igen med allt möjligt. Min slutsats är att om du är van att slita och arbeta så använder du alla tillgängliga stunder till det.

Vad är det som har drivit dig?

– I början var det pengar, helt enkelt. Nu är det mera att bevisa att jag kan, mest för mig själv. Många artister säger att man aldrig är bättre än sitt senaste gig och så är det väl också i arbetslivet.

När Lars-Johan Jarnheimer pratar hörs det att han är smålänning. Uppväxten i Kalmar och den småländska förankringen är en del av hans lite folkliga varumärke.

Åsa-Nisse är alltid Åsa-Nisse. Jag såg det som en kulturgärning.

Till den bilden hör väl också hans förtjusning i öl, och då pratar vi vanligt ljust öl utan finesser.

– När andra sitter med fint vin på en middag tar jag hellre en öl till maten. Jag är ingen finsmakare. Jag är en ölgubbe, säger han med ett skratt och fortsätter:

– Är du uppfostrad med att dela en läsk med syrran på söndagen så sitter det i.

Apropå Småland så kom Åsa-Nisse-filmen ”Wälkom to Knohult” 2011. Och vad har nu det med Lars-Johan Jarnheimer att göra? Jo, när filmen skulle produceras fattades det pengar och Lars-Johan fick frågan om han ville bidra med en slant.

– Åsa-Nisse är alltid Åsa-Nisse. Jag såg det som en kulturgärning. Jag fick faktiskt tillbaka pengarna, ett par hundra tusen.

Och nu står han som ”executive producer” på filmdatabasen Imdb.

Filmmediet hade han erfarenhet av sedan tidigare. När han var Comviq-vd på 1990-talet spelade han huvudrollen i företagets reklamfilmer. Han befarade först att han skulle förlora respekt inom organisationen på kuppen men så blev det inte. Tvärtom var det en tillgång att bli igenkänd från filmerna.

Och kommer ni ihåg Galne Gunnar? Lågprisvaruhuset skapades av H&M på 1980-talet och Lars-Johan Jarnheimer på marknadsavdelningen var med och tog fram namnet.

– Stefan Persson var skeptisk. Inte kunde ett börsnoterat bolag ha något som hette Galne Gunnar?! Men så blev det.

Det finns en sak som stör bilden av den anspråkslöse smålänningen Lars-Johan Jarnheimer, i alla fall hans egen bild.

– Jag har alltid varit förtjust i fina bilar, särskilt Porsche. I dag har jag två stycken. Det är ju helt emot min image. Men det måste få finnas ett undantag och det är mitt.