Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-02 02:49

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/familj/kritorna-blev-barbros-raddning/

Familj

Kritorna blev Barbros räddning

Foto: Anette Nantell

Måndagarna har blivit lite mindre grå sedan DN började publicera Barbro Ingvaldssons teckningar. ”Under hela mitt liv har jag haft färgkritorna inom nära räckhåll”, berättar konstnären som nu fyller 60 år.

Få andra på Dagens Nyheters redaktion har så många beundrare bland läsarna som Barbro Ingvaldsson. Hennes kritteckningar av gamla, ofta försvunna, Stockholmsmiljöer som regelbundet publiceras på Namn och Nytt sedan 2014, har hittat direkt till läsekretsens hjärta och gjort Barbro och hennes bilder till en del av tidningens själ.

En sorts grundtrygghet i en tid av ständiga förändringar, inte minst i tidningsbranschen.

Barbro Ingvaldsson är en lite blyg person som föredrar att finnas i bakgrunden. Hon är också kluven till uppmärksamheten kring sin person, men kan inte dölja att den översvallande responsen hennes bilder fått har betytt mycket för henne.

Foto: Anette Nantell

Om man ska vara tydlig är kritteckningarna en sorts livlina för Barbro, som efter drygt 20 år som tecknare på tidningen, tillsammans med ett tiotal andra medarbetare lyftes bort från redaktionen som en del i ett sparpaket 2013. Ett agerande som blev hårt kritiserat.

Barbro, utbildad på bland annat Konstfack, fick nu andra arbetsuppgifter. Under den här perioden blev också hennes man svårt sjuk i cancer.

– Det var den värsta tiden i mitt liv, säger hon.

I ett försök att få arbeta med något mer stimulerande än att skanna in arkivbilder, och samtidigt få göra något roligt när livet var så jobbigt, kontaktade hon Namn och Nytts dåvarande redaktör Peter Ganneby och frågade om han kunde tänka sig att publicera några kritteckningar av det gamla Stockholm.

Foto: Anette Nantell

– Han sa genast ja och jag tänkte att jag kanske skulle få göra tre bilder. Men reaktionerna blev så starka och så positiva att jag har fortsatt sedan dess. Nu har det blivit några hundra bilder på Namn och Nytt.

– Jag är oerhört tacksam över att jag fick chansen av Peter. Att göra bilderna blev ett sätt för mig att överleva den tunga perioden; min man gick tyvärr bort sommaren 2015. Den fantastiska kontakten med läsarna och att få ta fram kritorna och rita blev min räddning.

Ett telefonsamtal från London, kort efter att de allra första av hennes teckningar hade publicerats på Namn och Nytt, blev en rejäl injektion för hennes självkänsla. Den som hade fascinerats av Barbros bilder och nu kontaktade henne för att höra om han kunde få köpa några stycken var den kände svenske företagsledaren Percy Barnevik.

– Jag blev helt paff. Några veckor innan han ringde hade jag dessutom sett och hört honom tala och tänkt att hans ledarskap verkade bra, säger Barbro och skrattar.

– Och nu ringer han och vill komma hem till mig och titta på mina bilder! Det fick han förstås. Han kom ut till radhuset i Råcksta och gick därifrån med några tavlor.

Foto: Anette Nantell

Har han köpt fler sedan dess?

– Jo, han har köpt några meter, säger Barbro och ler hemligt.

Barbro bodde under tonåren på en bondgård utanför Borensberg, en liten ort vid Göta kanal några mil från Motala.

En tidig tanke var att bli veterinär. Men efter att ha provat lite olika saker som studier i bland annat konsthistoria och jobb i blomsteraffär landade hon, via några års målarkurser, på linjen grafisk design och illustration på Konstfack i Stockholm vid mitten av 80-talet.

– Jag ville aldrig bli konstnär, de flesta jag såg hankade sig fram och tvingades jobba extra på posten. Det avskräckte mig.

– I dag, när jag ser tillbaka, inser jag att jag nästan under hela mitt liv har haft färgkritor inom nära räckhåll. Det känns helt naturligt för mig.

Barbros kritbilder, som för tankarna till exempelvis kände konstnären Olle Olsson Hagalund och hans naivistiska målarstil, väcker glädje hos betraktaren. En eftertraktad sinnesstämning att döma av den totala succén som Barbros utställningar i Gamla stan 2018 och 2019 har varit. Allt sålde slut nästan direkt.

– Nu har jag en ny utställning där om ett par veckor. Jag laddar mer för den än för min 60-årsdag, säger hon.