Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-28 05:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/familj/naturen-ar-den-storsta-designern/

Familj

”Naturen är den största designern”

Foto: Ali Lorestani/TT

Modeskaparen Naim Josefi slängdes ut från Beckmans, men vann designtävlingen ”Project runway” i tv. Nu vill han bidra till en bättre värld och drömmer om att göra plagg som är som nya livsformer.

Naim Josefi sitter i sin studio i Stockholms innerstad som också är en butik för hans kläder och skor. I en glasmonter står Melonia, världens första 3D-printade skor som han skapade 2010. De skelettliknande stilettskorna gav Naim en nominering till det brittiska priset Designer of the year, i samma kategori som Comme des Garçons, Lanvin och Jil Sander.

– De är ju giganter, fortfarande tycker jag att det är helt osannolikt, säger Naim.

Skorna har sedan dess 3D-printats i återvunnet stål i ett samarbete med Jernkontoret, den svenska stålindustrins branschorganisation. Samarbetet har fortsatt med kläder och smycken av stål, bland annat stålpaljettklänningen som skådespelaren Bahar Pars hade på sig på Oscarsgalan 2017.

Hur kom du i kontakt med stål­industrin?

– Jag hade nämnt någonstans att jag gärna skulle vilja printa de där skorna i stål, för stål är det mest hållbara materialet. Men jag var student på Beckmans då och hade ingen aning om att Sverige hade en så stor stålindustri, haha. De på Jernkontoret hade sett intervjun.

Är det svårt att sätta sig in i material och industri på det viset som du gör?

– Ja, absolut. Det är kanske det svåraste man kan göra, men då har jag ju också färre konkurrenter. Det är min filosofi, att om jag gör det svåra så kommer jag att lyckas eftersom ingen annan kommer att göra det. Det kräver hårt arbete, men man vet att man vinner varje gång, säger Naim Josefi och skrattar.

Med teknikens hjälp kommer jag att göra plagg som är, typ, levande i framtiden.

Han växte upp i mode- och detaljbranschen. I födelsestaden Mashhad i nordöstra Iran drev hans pappa en liten fabrik och flera butiker för stickade kläder. Varje dag efter skolan hjälpte Naim till med familjeföretaget, och när han kom till Sverige var han redan ganska kunnig inom mönsterkonstruktion och skräddarkonst. Hans mamma ville att han skulle använda tiden i Sverige till läkarstudier. Själv hade han andra drömmar, och sökte jobb i en skräddarateljé.

Det ledde vidare till kostym­makande för Stockholms stadsteater, och sedan skräddarjobb för varumärken som Fitfth avenue shoe repair, Nakkna, Camilla Norrback och Acne.

Han hade med andra ord många års erfarenhet av modebranschen när han väl sökte till Beckmans designhögskola. Där han alltså blev avstängd bara två veckor före sin examen. Det handlade om att han tog för stor plats och skapade en konflikt i sin klass, som nådde ända upp i ledningen, säger han. Men i dag är det historia, och han har en god relation till sin gamla skola.

En klänning av Naim Josefi som visades under Stockholms modevecka 2017.
En klänning av Naim Josefi som visades under Stockholms modevecka 2017. Foto: Janerik Henriksson/TT

Även om självförtroendet fick sig en knäck av avstängningen, så tog han ganska snabbt revansch. 2012 vann han i den amerikanska tv-tävlingen ”Project runway” och blev plötsligt folklig.

Är folklighet positivt?

– Ja, definitivt. Det ger ju makt och styrka, men också inspiration, eftersom det ställs helt andra krav när du har folket på din sida. De kräver att du också levererar till dem, inte bara till eliten.

Naim Josefi rör sig i ett gränsland där modeskapandet kombineras med ny teknologi och aparta material som stål och papper. I grunden finns också hans tankar om återvinning och hållbarhet.

Teknikintresset till trots så lyfter han fram naturen som sin främsta inspirationskälla. Ett träd, ett berg eller en människa är alla skapade utifrån samma ekvation, hävdar Naim, med linjer i en komposition som ger både skönhet och funktionalitet.

– Naturen är den största designern.

Han gör en gest mot skorna i sin monter, och menar att också de påminner om något levande. Om det handlar hans framtidsdröm.

– Jag vill skapa en ny livsform med mina produkter. Det är väldigt abstrakt fortfarande, men grunden finns ju där. Med teknikens hjälp kommer jag att göra plagg som är, typ, levande i framtiden.