Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-01-22 01:46

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/familj/till-minne-johan-eriksson/

Familj

Till minne: Johan Eriksson

Konstnären och Stockholmsskildraren Johan Eriksson, Stockholm, har lämnat oss 52 år gammal. Närmast anhörig är modern Kicken Ericson och hennes man Per Skogler.

Johan var autodidakt som konstnär. Hans konst uppmärksammades första gången 2004, med en separatutställning på galleriet Candyland. Johans särpräglade teckningar: kartor över fiktiva städer, med spårvägar och fungerande trafikapparater, tecknade på utvikta bruna kuvert, är uppskattade även utanför landets gränser. Vid sin död hade Johan inte mindre än två pågående utställningar i Berlin.

Nära knutet till konstnärskapet stod hans intresse för stadsplanering och kollektivtrafik. 1967, året Johan föddes, lades spårvägstrafiken ned i Stockholm. Utanför barndomshemmet på Gotlandsgatan hade linje 4 haft sin slutstation och rälsen som låg kvar gjorde starkt intryck på honom. Han intresserade sig tidigt för spårvägstrafik och utan formell utbildning utvecklade Johan vid 24 års ålder, tillsammans med arkitekten James Codrington, en plan för återinförande av spårvägstrafik i Stockholm, kallat Cityspår: ett komplett linjenät med detaljkartor över centrala platser och torg. Johan menade att förlusten av spårvägsnätet lett till att biltrafiken tagit över gaturummet, och att många naturliga mötesplatser därmed försvunnit.

Under tidigt 90-tal köpte Johan två spårvagnar från forna Östtyskland: en från Rostock, som han för konstnären Anders Åbergs räkning fick levererad till Mannaminne vid Höga kusten, den andra, från Berlin, hamnade till slut som ”partyvagn” vid museispårvägen i Malmö. Han engagerade sig en tid i Stockholmspartiet, var under valrörelsen 1998 med och tog fram Stockholms första cykelkarta och blev en viktig inspiratör i trafikfrågor när partiet fick en vågmästarroll i kommunfullmäktige.

Under 00-talet var Johan verksam som författare och Stockholmsskildrare. I de uppskattade böckerna ”Södertur 1 och 2” låter Johan och tecknaren Per Lindroos läsaren promenera och färdas med kollektivtrafik genom ett förlorat Södermalm. Galleriet Candyland, där en minnesutställning pågår 3/1–19/1, blev för honom en central plats, ett stenkast från den rivna Söderkåk där han vuxit upp.

Vi är många som saknar Johan: en kär vän och unik person som lämnat oss alldeles för tidigt.