Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-22 13:31

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/familj/till-minne-larserik-johansson/

Familj

Till minne: Larserik Johansson

Larserik Johansson från Stockholm, med rötter i Strömstad, har avlidit i en ålder av 69 år. Närmast anhöriga är barnen Jenny och Gabriella med familjer samt Dagmar.

En av den svenska pr-branschens pionjärer, Larserik Johansson, har gått ur tiden. Han var en av dem som ledde branschens utveckling från att agera i det dolda till att bli en del av modern marknadskommunikation.

Larserik började sin karriär som journalist och valde sedan att bli pr-konsult. Hans arv från journalistiken gjorde att han under hela sin yrkesverksamhet var mån om vassa rubriker och tydliga vinklar. Han insåg tidigt möjligheterna med att ha nära och bra medierelationer. Hans byrå Johansson & Co blev en av de ledande pr-byråerna.

Han var mannen som också insåg hur undersökningar kunde användas i pr-arbetet och bidra till att skapa uppmärksamhet för uppdragsgivarna i massmedierna. De metoder som Johansson & Co utvecklade under Larseriks ledning kom att bilda skola för hela den svenska pr-branschen.

Vi är många som har gått i Larseriks skola. Han var en väldigt generös arbetsgivare, han betraktade alltid sina medarbetare som en del av sin familj. Vid bra resultat delade han alltid med sig till medarbetarna både ekonomiskt men framför allt kunskapsmässigt. Larserik var en ”känd doldis” i pr-branschen och åtnjöt stor respekt. Under 90-talet byggde Larserik upp Johansson & Co till en väl fungerande verksamhet för såväl medarbetare med chans till utveckling och med nära relationer till sina uppdragsgivare. När övriga branschen bytte uppdragsgivare regelbundet byggde Larserik långa relationer.

I början av 2000-talet stod han i valet och kvalet om han skulle sälja byrån eller lägga ned. I stället valde han att starta ett nytt företag tillsammans med oss, Björn Mellstrand och Anna-Lena Wallén. Företaget tog namnet efter de tre grundarna – JMW kommunikation. Larserik var med under det första året, därefter började han trappa ned. I dag är bolaget verksamt under namnet JMW Golin.

Vi minns Larserik som en nytänkare, en humoristisk, generös och omtänksam person. En man som bidrog till att förändra en hel bransch. Tack Larserik.