Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-01 13:40

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/familj/utan-andre-harrell-hade-musiken-latit-annorlunda/

Familj

Utan Andre Harrell hade musiken låtit annorlunda

Foto: Tina Paul

Andre Harrell gifte ihop hiphop med R&B – och det blev ett lyckligt äktenskap. DN:s musikskribent Noa Söderberg minns en skivbolagschef som förändrade musikvärlden.

År 2020 är hiphop synonymt med emotion och melodi. På Tiktok dansar barnen till Drakes hookar, i P3 hörs Lorentz mjuka stämma, i musikmagasin hyllas avlidna emorappare som XXXTentacion. Det verkar självklart. Men utan den amerikanska skivbolagsbossen Andre Harrell, som lät R&B och hiphop mötas i slutet av 1980-talet, hade musiken kanske låtit annorlunda i dag. Han dog den 7 maj 2020, 59 år gammal, och lämnar efter sig ett levande musikaliskt arv.

Harrell växte upp på 60-talet i New York-stadsdelen Bronx, med en grönsakshandlare till far och sjuksköterskeassistent till mor. Han klev in i musikbranschen som en del av den kostymklädda hiphopduon Dr Jeckyll & Mr Hyde. Låtarna ”Genius rap” (1981) och ”AM/PM” (1984) blev hittar, men Harrell hade andra planer. Han ville bli nyhetsuppläsare. Parallellt med rapkarriären studerade han kommunikation och började sälja annonser för en lokal radiostation.

Livet tog en vändning när han träffade Russell Simmons, grundare av numera legendariska Def Jam Records. Harrell fick jobb på det nystartade skivbolaget och hade 1985 klättrat till vice vd. Det blev språngbrädan till att han ett år senare startade sitt eget bolag Uptown Records.

Vid den tiden stod R&B och hiphop långt ifrån varandra. Den förra baserades på disco, funk och soul och spelades av stora band med instrument, den senare utgick från trummaskiner och samplingsteknik. Janet Jacksons genombrottsalbum ”Control” (1986) var bland de första att låta motpolerna mötas. 18-åriga producenten Teddy Riley lyssnade förundrat. Tillsammans med ett gäng kollegor formaliserade han den nya kombinationen och gav den ett namn: New Jack Swing. Uptown Records blev subgenrens hem. Stora framgångar låg runt hörnet.

Under åren kring decennieskiftet regnade det platinaskivor från Uptowns högkvarter.

Under åren kring decennieskiftet regnade det platinaskivor från Uptowns högkvarter. Grupper och artister som Heavy D & The Boyz, Guy och Jodeci finslipade sin blandning av elegant Don Juan-pop och intensiva hiphopbeats. Vid 90-talets början ledde Andre Harrell USA:s främsta skivbolag för urban musik. Hans mål – att lyfta fram ”hela spektret av svarta livsstilar, från tonåringens gatubaserade hiphopstil till den vuxna svarta klassresenärens livsstil” hade lyckats.

Som en orkan från västkusten kom då en ny och aggressiv hiphopvariant: gangsterrap. Los Angeles-grupper som N.W.A chockade världen med sina texter om polisvåld och livet på gatan. Harrell förstod att hänga med och hittade en man för ändamålet i Sean ”Puff Daddy” Combs. Han togs in som praktikant och kom att bli avgörande i formandet av Uptowns största artist: Mary J Blige. Hennes debutalbum ”What’s the 411?” tog nästa steg i fusionen av hiphop och R&B genom att låta gangsterrappens impulser ta stor plats. Albumets glittrande och sexiga självsäkerhet ligger till grund för nutida hiphopartister som Megan Thee Stallion och Drake.

Andre Harrell hade blivit en mogul. Han expanderade till tv och film. ”Mitt mål är att visa det verkliga svarta Amerika – som det är, inte urvattnat – för alla människor genom musik, film och allt vi gör”, sade han till Los Angeles Times 1992.

Men Uptowns dagar var räknade. Efter interna stridigheter startade Sean Combs ett eget bolag och tog med sig artisten Notorious B.I.G, som kom att bli en av världens största rappare och göra Combs till en ännu större mogul. Andre Harrell avverkade några år som chef för Motown Records, lät Uptown gå i dvala och försonades senare med Combs. De två jobbade ihop fram till Harrells död.

Strax före sin bortgång började Harrell rekrytera artister och skådespelare till en kommande tv-serie om Uptown Records arv. Ett arv av ljuvt romantiska melodier, kaxigt rappande och vad som händer när de möts. 2020 hade inte låtit detsamma utan honom.