Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-02-26 11:36

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/insandare/basta-aterhamtningen-ar-att-gora-ingenting/

Insändare

Insändare. ”Bästa återhämtningen är att göra ingenting”

Foto: Lars Lindqvist

INSÄNDARE. Olika aktiviteter är fel väg att gå för den som behöver återhämta sig. Bästa återhämtningen är att göra ingenting, skriver Harald af Ugglas Åberg.

Apropå DN-artikeln med rubriken ''Så minskar du den farliga stressen i din vardag'' (Insidan den 17 februari 2021) tycker jag att det är besynnerligt att en bok med titeln ”Återhämtningsguiden” består av en rad tips där nästintill samtliga innebär en aktivitet. Det är på många sätt en återspegling av det samhället vi lever i.

För att återhämta sig ska en göra si och så. Det är så uppochnervänt. I mina ögon återhämtar man sig bäst när man gör raka motsatsen – det vill säga ingenting.

Vår vardag utgörs i dag av en oändlig stimulans. Vi vaknar och sätter genast igång våra smarttelefoner som förser oss med belöningar, bekräftelser och aktivitet.

Denna smarttelefon är ständigt närvarande fram tills att vi går och lägger oss på kvällen. Hela affärsidén bygger på värdet av vår uppmärksamhet, och industrin har vår uppmärksamhet djupt i sina klor.

När det finns ett värde på vår uppmärksamhet och beteendevetare som ständigt jobbar på att fånga denna blir resultatet att vi aldrig kopplar av. I förlängning betyder det att vi aldrig riktigt återhämtar oss.

Detta har i sin tur lett till ett ökat stimulansbehov. Därmed har vägen till återhämtning blivit att göra någonting då vi inte kan leva med att göra ingenting.

Författaren Niclas Almén, som är psykolog, radar upp tips efter tips i sin bok. Dessa förslag är att: lyssna på musik som du tycker om, få eller ge en massage, göra sudoku eller lösa ett korsord, ta en promenad runt kvarteret, motionera, meditera, gå i skogen, sjunga eller spela ett instrument, titta på film, lek med dina barn, läs en bok, laga mat eller baka, ta en fika med kollegor, ring eller träffa en vän via ett videomöte eller en promenad, spela familjespel, lyssna på en podd – eller låt det vara tyst runt om dig en stund.

Den sista punkten är den enda som faktiskt inte är en aktivitet. Almén menar med andra ord att vi ska göra dessa aktiviteter för att återhämta oss.

Många av förslagen är nyttiga för människans välmående som att motionera eller meditera. Motion är ett basalt fundament för att människan ska kunna existera, likväl sömn, kost och kärlek – men dessa är också exempel på aktiviteter som innefattar stimulans som är just det vi har i överflöd.

Mitt förslag till dig som vill återhämta dig är att sluta upp med att göra någonting och i stället pröva att göra ingenting. Under tiden du gör ingenting återhämtar du dig således så att du orkar göra någonting.

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt