Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-18 10:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/insandare/bevara-skargardstrafiken-fran-centrala-stockholm/

Insändare

Insändare. ”Bevara skärgårdstrafiken från centrala Stockholm”

Waxholmsbolagets äldsta fartyg, ångfartygen Norrskär (1910), Storskär (1908) och det motoriserade fartyget Västan (1900), förtöjda vid Strömkajen 2016.
Waxholmsbolagets äldsta fartyg, ångfartygen Norrskär (1910), Storskär (1908) och det motoriserade fartyget Västan (1900), förtöjda vid Strömkajen 2016. Foto: Izabelle Nordfjell/TT

INSÄNDARE. Förslaget att lägga ner Waxholmsbåtarna från Strömkajen är uselt för de flesta som reser till Stockholms skärgård. Bevara skärgårdstrafiken från innerstan med en miljövänligare generation båtar, skriver David Samuelsson.

Region Stockholm planerar framtidens sjötrafik med Waxholmsbolaget när dagens generation båtar ska ersättas. Utredningen föreslår att dagens Waxholmsbåtar som går från Strömkajen i centrala Stockholm förbi Vaxholm vidare ut i skärgården avskaffas. Resande från Stockholm ska först åka en timslång resa med buss eller Roslagsbanan och sedan byta till båt.

Förslaget att lägga ner Waxholmsbåtarna från Strömkajen är uselt för den stora majoriteten resande som reser till skärgårdsöarna från Stockholm. Att byta den underbart vackra, trivsamma och avkopplande resan med Waxholmsbåten mot en lång och trång bussresa plus ett extra byte minskar förstås resandet till öarna.

Andra väljer egen bil och bidrar till ökade köer och utsläpp. Det blir ett helt onödigt slag mot besöksnäring och fritidsboende.

Livet i Stockholms skärgård bygger på en symbios mellan flera grupper. Fastboende, deltidsboende, sommargäster och tillfälliga besökare klarar sig inte utan varandra. Utan fritidsboende och besökare skulle många fastboende få svårt att klara sin försörjning. Öarnas butiker och restauranger förlora inkomster.

Regionens rapport konstaterar att 85 till 90 procent av alla som reser med Waxholmsbolaget är fritidshusboende och besökare. Att då utforma framtidens trafik enbart efter den minsta gruppens behov och styra om trafiken mot närmaste fastland i stället för centrala Stockholm leder helt fel.

Nej, i stället för att skrota Waxholmsbåtarna från centrala Stockholm är det regionens utredning som borde kasseras. Stryk förslagen om framtidens sjötrafik och börja om från början. Ta fram ett nytt förslag som möter behoven i alla tre grupperna: fastboende, fritidsboende och besökare.

Det finns en stor potential till förbättring av Waxholmstrafiken. Bort med det smutsiga fossilbränslet och ersätt med elektrifiering eller biobränslen.

Det är något av en skamfläck för Region Stockholm att ha dieseldrivna båtar genom skärgården med allt vad vi vet i dag. Ta fram en ny generation båtar som är mycket tystare och drar upp väsentligt mindre svall.

Förstör inte den fina båtresan från Stockholms ström! Förstärk i stället de världsunika värdena i att resa hela vägen ut genom skärgården från vattnen kring slottet.

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt