Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-15 04:11

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/insandare/dalig-luft-i-tunnelbanan-kan-ha-spridit-smittan/

Insändare

Insändare. ”Dålig luft i tunnelbanan kan ha spridit smittan”

Staplarna visar den uppmätta koldioxidhalten i Stockholm tunnelbana på en resa mellan Gullmarsplan och Tekniska högskolan.
Staplarna visar den uppmätta koldioxidhalten i Stockholm tunnelbana på en resa mellan Gullmarsplan och Tekniska högskolan.

INSÄNDARE. Kan kollektivtrafiken i Stockholm vara en av orsakerna till den snabba spridningen av coronaviruset i regionen? Luftkvaliteten i tunnelbanan ibland ligger långt utanför vad som kan betraktas som acceptabelt, skriver Henrik Rödjegård, professor och forskningschef.

Traditionellt används koldioxidhalt som ett mätvärde på inomhusluftens kvalitet. Inomhus vill man att halten ska ligga under 1000 ppm för att ventilationen ska anses acceptabel (enheten ppm är lika med miljondelar).

Redan 1858 konstaterade den tyska hygienforskaren Max von Pettenkofer att 1000 ppm var en lämplig gräns ur ett hygienperspektiv. Strax därefter konstaterade engelsmannen George Wilson att fångar som hade 720 ppm koldioxid i sina celler var betydligt friskare än de som hade 1004 ppm.

Detta beror på att luftburen smitta sprids effektivare ju sämre tillförseln av frisk luft är. Modern forskning visar på ytterligare hälsoeffekter och kognitiv påverkan vid exponering över 1000 ppm (enligt T. A. Jacobson et.al., Nature Sustainability, juli 2019).

För en tid sedan tog jag med en portabel mätare för koldioxid på en resa mellan Gullmarsplan och Tekniska högskolan. Resultatet var chockerande.

C20-vagnen på den gröna linjen var bara halvfull med passagerare och ganska snart var koldioxidhalten uppe i oacceptabla 4800 ppm. I praktiken betyder det att vart tionde andetag jag tog var ofiltrerad utandningsluft från mina medpassagerare –definitivt en bra spridningsmiljö för allehanda luftburen smitta.

Överraskad av den dåliga luftkvaliteten byte jag vagn på utomhusperrongen i Gamla stan. På röda linjen var luften nästan lika dålig fram till T-centralen då ventilationssystemet aktiverades och luftkvaliteten snabbt förbättrades.

Mitt test visar att tunnelbanan i Stockholm är en möjlig effektiv spridningskälla för luftburen smitta. Till skillnad mot tunnelbanan i till exempel sydkoreanska huvudstaden Seoul saknar vagnarna i Stockholm behovsstyrd ventilation som kontinuerligt anpassar friskluftsintaget efter aktuellt behov. 

Hur säkerställer Stockholms lokaltrafik att luftkvaliteten i kollektivtrafiken håller sig inom etablerade normer för vad som är acceptabelt? Vilken möjlighet att styra ventilationen har förarna? Har de fått adekvat utbildning? Har Folkhälsomyndigheten kännedom om hur dålig luften emellanåt är i kollektivtrafiken?

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt