Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-12-01 22:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/insandare/ge-extra-hjalp-tidigt-till-alla-elever/

Insändare

Insändare. ”Ge extra hjälp tidigt till alla elever”

Foto: Henrik Montgomery/TT

INSÄNDARE. Det är bättre ur ett samhällsekonomiskt perspektiv att lägga mer pengar på skolan. Ge extra hjälp tidigt till alla elever som behöver det, skriver högstadieeleven Matilda i Nacka.

Jag går i åttan. I sjuan blev jag diagnostiserad med dyslexi och adhd. Trots att det fanns tydliga signaler upptäcktes detta först på högstadiet. Det var synd att det inte upptäcktes tidigare, för jag har mått dåligt.

Det hade varit bra om man kunde upptäcka barn med svårigheter så tidigt som möjligt. Då kan de få hjälp tidigare och gå ut skolan med godkända betyg.

Tyvärr vet många lärarna inte tillräckligt om dessa svårigheter. De ser inte signaler och tecken på olika diagnoser.

Även om barnet redan blivit diagnostiserat vet många lärare inte hur man ska hjälpa. Vi måste börja tänka långsiktigt i stället för att kortsiktigt spara på skolan.

Att lära sig om olika diagnoser ingår inte i lärarutbildningen. Även om en lärare vill hjälpa barn som har svårt att klara av skolan så kanske det inte går för att de saknar rätt kunskaper.

Låt oss ta ett exempel som vi kallar Alex. Utan hjälp blir det svårt för Alex att hänga med i högstadiet och han hamnar efter. Lärarna förstår inte och han får ingen hjälp. Han går ut skolan utan godkända betyg och mår dåligt. Han får inget jobb . Han får ångest, börjar med droger och blir kriminell. Han behöver psykolog, läkare och fängelseplats. Han får inget jobb för att han inte gick ut med godkända betyg och behöver bidrag. Alex kostar samhället jätte­mycket pengar.

Men med rätt hjälp kan Alex ta sig igenom lågstadiet, men när han kommer upp i mellanstadiet blir hans svårigheter tydliga, vilket lärarna ser och han får sina diagnoser. Han får rätt hjälp, klarar skolan och får ett jobb. Nu betalar han skatt och då får samhället pengar. Alex mår bra.

Föräldrar ber många gånger skolan om hjälp, men skolan säger att de inte har tillräckligt med resurser. Det är vanligt eftersom skolan inte har tillräckligt med pengar att specialanpassa för alla barn som behöver det.

Blir det verkligen för dyrt att anpassa skolan efter elevernas behov? Enligt Roland Widlund på Specialpedagogiska skolmyndigheten räcker anpassningar för en halv miljon kronor för att anpassa för en elev (SOU 2016:94 ”Saknad! Uppmärksamma elevers frånvaro och agera”). Utan anpassningar skulle samma person enligt den statliga utredningen kosta samhället 14 miljoner kronor.

Ungefär 10–15 procent av alla barn klarar inte skolan och behöver anpassningar. Det blir mycket pengar totalt – om de inte får hjälp.

Alla lärare bör få utbildning i hur man upptäcker de här svårigheterna och hur man anpassar undervisningen. Det är bättre att lägga mer pengar på skolan nu än att lägga betydligt mer senare på bidrag och anstaltskostnader.

Jag har fått stöd, men alla får inte det. Det tycker jag att alla borde få.

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt