Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-04 01:41

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/insandare/hall-lektioner-utomhus-for-att-minska-smittan/

Insändare

Insändare. ”Håll lektioner utomhus för att minska smittan”

Lektion i det fria 2005.
Lektion i det fria 2005. Foto: Per-Olov Eriksson/TT

INSÄNDARE. Klassrum kan vara för trånga när det är social distansering som gäller under coronapandemin. Håll därför lektioner utomhus för att minska smittspridningen, skriver Maria Hammarsten, doktorand i pedagogik.

Det är en exceptionell och utmanande tid som pedagogisk verksamhet befinner sig i. Mycket har på kort tid förändrats sedan covid-19 drabbade världen.

I Sverige är grundskolor och fritidshem fortfarande öppna. Med dagens stora klasser och elevgrupper kan inomhusmiljön upplevas som otillräcklig. Klassrum kan vara för trånga när det är social distansering som gäller.

Därför bör undervisning och lärande i stället delvis bedrivas utomhus. På skolgården eller i en närliggande park, grönområde eller tätortsnära skog kan elever sprida ut sig och lektioner genomföras.

Om varje lärarstudent får kompetens i utomhusundervisning skulle de kunna ombesörja en pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning i förskola, grundskola, förskoleklasser och fritidshem. Det finns lärare och pedagoger som redan gått magister- och/eller masterutbildningar samt kurser i utomhuspedagogik på universitet och högskolor, men fler incitament behövs.

Ett sätt är att skapa utomhuspedagogiska ”ryggsäckar” med pedagogiskt material för utomhusbruk. Denna paketerade pedagogik bör finnas på varje skolenhet för att lätt kunna användas till asfalterade skolgårdar eller till en mer naturlik utomhusmiljö.

I kunskapsöversikten ”Klassrum med himlen som tak” lyfts fokus på skolprestationer, naturkontakt och fysisk aktivitet fram. Ett flertal studier påtalar varför lektioner och lärandeaktiviteter bör bedrivas utomhus. Det handlar bland annat om ökad koncentrationsförmåga och minskad stress. Naturpräglade variationsrika lärmiljöer ger möjlighet till återhämtning och förbättrar elevers och lärares hälsa och välbefinnande.

I skoldebatten har det ofta handlat om läraren i klassrummet, men numera behövs också läraren i uterummet. Det krävs en variation av olika lärmiljöer med växelverkan mellan textbaserad bildning, handlingsburen kunskap, sinnliga erfarenheter och förstahandsupplevelser.

Nu behövs ett utomhusbaserat kunskapslyft i hela utbildningssystemet eftersom valet av fysisk miljö har betydelse för barn och ungas lärande och utveckling. Därför bör skoldebatten i dessa coronatider initiera en undervisningspotential som inte enbart ringer in, utan också ringer ut till andra lärmiljöer än klassrum.