Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-01-26 23:49

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/insandare/jag-vill-ha-tillbaka-mitt-facebook-konto/

Insändare

Insändare. ”Jag vill ha tillbaka mitt Facebook-konto”

Foto: Piotr Adamowicz/Alamy Stock Photo

INSÄNDARE. Facebook är sig ”selv nok”, och någon kontakt med oss vanliga användare tycks man inte vilja ha. Ge tillbaka eller radera mitt Facebook-konto, skriver Inger Tyseng som utan förklaring förlorat tillgången till sitt konto.

Öppet brev till Facebook:

I en DN-insändare (den 8 december 2020) beskrev Sven Lindholm hur han förlorade kontakten med 7.000 medlemmar i en Facebook-grupp sedan Facebook stängt ute honom (efter att insändaren publicerats fick han utan förklaring åter tillgång till sin administratörsfunktion; anmärkning från DN:s insändarredaktör).

På liknande sätt fick jag i oktober ett meddelande (på svenska) från Facebook att mitt konto sände ut spam. När jag klickade för att följa uppmaningen att bekräfta att kontot var mitt, fick jag ett nytt meddelande (denna gång på engelska): ”Something went wrong. We’re working on it.” Det har Facebook gjort sedan i oktober, alltså ”jobbat på det”. Och jag är fortfarande utelåst från mitt konto.

Detta fenomen tycks heller inte vara nytt. Efter lite research på nätet hittade jag ett antal personer som drabbats på liknande sätt redan för några för flera år sedan. Där föreslog någon en mejladress att kontakta: disabled@facebook.com, vilket jag också gjorde – utan respons.

Jag är över 70 år och har arbetat hela mitt yrkesliv med nyheter och tv. Sociala medier har jag sett som ett kul tidsfördriv efter pensioneringen, ett sätt att hålla kontakt med omvärlden.

Mina Facebook-kontakter är inte särskilt många - släkt, vänner och kollegor i Sverige och utomlands. Men till somliga av dem är den enda kontaktmöjligheten via Facebook. Och så är det ju alla de intressegrupper jag följer, förstås: om min hembygd, mitt tidigare arbete etc.

Som kund i en butik, tidningsprenumerant eller medlem i en förening har jag vissa förväntningar på hur/att saker ska fungera. Det finns oftast en kundtjänst, en hemsida, ett kontor, en mejladress eller åtminstone ett telefonnummer, kort sagt någonstans att vända sig med frågor eller när något strular.

Är jag missnöjd med något, kan jag be om rättelse – och händer ändå inget, tar mitt förtroende slut och jag kan sluta handla i butiken, säga upp prenumerationen eller avsluta mitt medlemskap. Men Facebook är sig ”selv nok”, och någon kontakt med oss vanliga användare tycks man inte vilja ha.

Jag tycker inte jag har misskött mig på Facebook. Mina inlägg och bilder har mest handlat om familj och barnbarn, husdjur och natur- Inget som kan betraktas som kontroversiellt eller anstötligt.

Hur resonerar Facebook? Antingen vill jag ha tillgång till mitt konto igen eller så vill jag att ni stänger det för gott och raderar allt innehåll. Jag vill inte att inlägg och bilder som jag publicerat under mer än tio år ska skvalpa omkring i cyberrymden helt utan min kontroll.

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt