Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-16 23:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/insandare/krangligt-regelverk-skapar-onodig-press-pa-kulturarbetare/

INSÄNDARE

Insändare. ”Krångligt regelverk skapar onödig press på kulturarbetare”

Kulturminister Amanda Lind (MP) och utredaren Linda Zachrison. Den så kallade kulturchecken som föreslås är bekymrande ur ett demokratiskt perspektiv, anser insändarskribenten.
Kulturminister Amanda Lind (MP) och utredaren Linda Zachrison. Den så kallade kulturchecken som föreslås är bekymrande ur ett demokratiskt perspektiv, anser insändarskribenten. Foto: Fredrik Sandberg/TT

INSÄNDARE. Upphovsrättsorganisationen Stim har varnat för är att artister med likviditetsbrist för all framtid avsäger sig upphovsrätten till sina verk mot en engångssumma. Ett krångligt regelverk skapar en onödig press på kulturarbetare, skriver Alexander Forselius.

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.

Den 30 september tog regeringen emot en utredning som föreslår en så kallad kulturcheck på 150 kronor till alla myndiga medborgare. Checken ska stimulera återstarten av kulturlivet efter pandemin genom att få folk att gå på evenemang.

Detta låter bra, men är ur ett demokratiskt perspektiv oroväckande. Enligt ett radioinslag i Kulturnytt i P4 kommer checken bara kunna användas till livearrangemang. Där uttryckte man oro för att starkare arrangörer skulle gynnas och att checken skulle kräva tillgång till bank-id, vilket skulle utesluta en stor del av befolkningen som äldre, personer med funktionsnedsättningar och personer satta under förmyndarskap.

Ur denna aspekt känns satsningen märklig för en utvecklad demokrati som Sverige. Redan för några månader sedan riktades det kritik mot att staten styr kulturen genom att lägga sig i uttrycket vid beviljande av bidrag.

Pandemin har visat att det finns stora brister när det gäller att vårda det kulturarv och musikunder som landet byggt upp under ett sekel och som fått sin framgång genom entreprenörer som kombinerar tekniska innovationer med kultur som musiktjänsten Spotify.

Det finns nu en oro från flera aktörer som Musiksverige att denna framgångssaga tas för givet och att dagens regelverk i sociala skyddsnät, beskattningsregler, a-kassa och sjukförsäkring visar att Sverige inte alls vårdar detta värdefulla arv. I värsta fall kan pandemin bli slutet för denna framgångssaga, eftersom regeringen inte gjort tillräckligt för att stötta musikerna.

Jag äri allra högsta grad involverad då jag inte såg någon annan utväg än att helt enkelt sälja samtliga rättigheter till min katalog med elektronisk musik till ett större musikbolag för en engångssumma. Bestämmelserna kring redovisningen av royaltyer gör att man i princip blir utestängd från samtliga skyddsnät eftersom man måste redovisa de små och oförutsägbara intäkterna som näringsverksamhet.

En typ av affär, som upphovsrättsorganisationen Stim varnat för, och som har blivit ett allt mer förekommande fenomen under krisen, är att artister med likviditetsbrist avsäger sig upphovsrätten till sina verk mot en engångssumma för all framtid.

Det är rimligtatt staten ska stötta kulturen genom denna traumatiska kris som samhället går igenom, men nu ifrågasätter jag om en statligt sanktionerad ”rikskupong” för en viss typ av kultur är rätt väg att gå i en demokrati.

Det vore bättre om staten underlättade för kulturarbetare att verka genom att lätta på den administrativa och skattemässiga bördan samt gav bättre och tydligare information kring den pågående situationen. Det kan finnas en risk att vissa restriktioner återinförs, så det viktigaste kulturskaparna behöver av staten är trygghet och en möjlighet att få a-kassa, även om de äger rättigheterna till låtar på Spotify.

Staten bör skapatydliga och rättvisa regelverk samt en total översyn av beskattningen av enskild verksamhet. Det bör finnas en större möjlighet att deklarera passiva inkomster från verk som royalty under kapitalinkomst, med tanke på den osäkerhet som råder gällande inkomsten. Investering i produktion av musik och kultur är riskfyllt eftersom den är trendkänslig.

Det är fel att intäkter från Spotify ska beskattas och redovisas som inkomst av förvärvsarbete, vilket leder till de förödande effekter på kulturen, vilket vi har sett under pandemin.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt