Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-02 15:40

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/insandare/obegriplig-fordyring-av-nya-slussen/

Insändare

Insändare. ”Obegriplig fördyring av nya Slussen”

Slussenbygget mellan Södermalm och Gamla stan i Stockholm fångat av DN:s fotograf den 24 juni.
Slussenbygget mellan Södermalm och Gamla stan i Stockholm fångat av DN:s fotograf den 24 juni. Foto: Magnus Hallgren

INSÄNDARE. Nya Slussen ser ut att gå samma väg som Nya Karolinska när det gäller hur skattebetalarnas pengar rullar. Det är en obegriplig fördyring av nya Slussen som nyligen meddelats, skriver tidigare Stockholmsguiden och bussföraren Bo Eliasson. 

Slussen blir 3,5 miljarder dyrare än planerat. Det är allvarligt. Ännu allvarligare är anledningen varför man inte kan hålla sig inom kostnadsramen.

Bussterminalen i Katarinaberget blir dyrare beroende på att anläggningen måste byggas till för att klara krav och risker avseende biogasdrivna fordon. Det som tillkommer är exempelvis sprinkler inklusive vattenbassäng, förstärkta glaspartier på grund av explosionsrisk, högre kapacitet för brandgasventilation och tillkommande brandisolering.

Hur är det möjligt, att detta inte planerats från början? Har man glömt något mer? 

Man glömde installera sprinkler i Södra länken, en tavla man rättade till i Norra länken, men som man inte räknat med i bergrummet för bussgaraget i Katarinaberget. Att explosionsrisk föreligger med biogasbussar är ingen nyhet.

Att brandgasventilation behövs när tusentals resenärer passerar dagligen i ett slutet bergutrymme borde vara en självklarhet. Man räknar med cirka 230 bussar i timmen i rusningstrafik.

Uppskattningen av utgifterna för Nobel Center är fortfarande osäker, då det återstår utredningar om hur det bygget ska kunna kombineras med Slussen. Man har svårt att överblicka konsekvenserna fullt ut.

Störst påverkan på tidplanen och ekonomin rör utformningen av själva byggnaden och hur grundläggningen av hus och tunnel kan behöva anpassas. Trafiksituationen berörs över huvud taget inte.

Som vanligt bestämmer man först en plats, anlitar en arkitekt, sedan låter man bli att undersöka förutsättningarna. Nobelstiftelsens presschef Rebecka Oxelström lovar dock att Nobel center ska byggas vid Slussen ”utan att det kostar skattebetalarna några pengar”.

Från en ursprunglig budget på 1,43 miljarder kronor beräknas bussterminalen nu kosta 3 miljarder kronor. Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) är upprörd och vill se en oberoende granskning, men trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) har som vanligt inga synpunkter på budgeten eller hur den redan nu ansträngda trafiksituationen på Stadsgårdsleden påverkas av Nobelbygget, som beräknas angöras av 120 turistbussar per dag.

När Stockholm stad 2015 slutgiltigt lade fast budgeten för bygget av nya Slussen, det så kallade genomförandebeslutet, låg budgeten på 12,1 miljarder kronor. Byggkostnaden beräknas nu till 15,8 miljarder kronor. Den skenande kostnadsutvecklingen kan jämföras med Jämför med Nya Karolinska eller ombyggnaden av Östermalmshallen.

I Köpenhamn, Barcelona, Rom, Venedig och andra turiststäder begränsar man trafiken till sevärdheter i centrala delar. I Stockholm, beläget på 14 öar, gör man tvärtom.

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt