Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-03 01:56

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/insandare/skydda-turisterna-fran-coronaviruset/

Insändare

Insändare. ”Skydda turisterna från coronaviruset”

Resenärer på väg ut till påskfirande i Stockholms skärgård den 9 april.
Resenärer på väg ut till påskfirande i Stockholms skärgård den 9 april. Foto: Magnus Hallgren

INSÄNDARE. En stor utbildningsinsats för att lära ut hur man skyddar kunder mot det nya coronaviruset krävs för företag i besöksnäringen. Turisterna måste skyddas från att bli smittade, skriver Dan Jonasson, expert på hållbara turismprogram.

Vad händer inom besöksnäringen om ett hotell på en skidort eller en restaurang i skärgården sprider covid-19? Vilka blir effekterna?

Nu försöker service- och transportsektorn via information från Folkhälsomyndigheten skapa hygieniska platser och beteenden. Min erfarenhet är att manualer och kontroller av utbildad personal krävs.

Jag ser hygienbrister på försäljningsställen i dag. Företag gör fel för att de inte är smittskyddskunniga och har svårt att omsätta information till sina förutsättningar. Hållbarhetsgranskningar av cirka 200 turistföretag sedan 2002 säger mig att turistföretag och destinationer inte har en metod för riskanalys med åtgärdsplaner. 

Vad kan gå snett och hur motverkar vi det? Vad gör vi när det går snett?

Sverige har en omfattande lagstiftning som täcker mycket. Det finns inspektörer för till exempel brand, miljö, hälsa och djurhållning. Men nu står företag och myndigheter inför en helt ny världsbild.

Fel på en restaurang kan påverka en kedja av företag och samhällen genom att skrämma bort besökare från hela resmålet, från regionen, kanske från Sverige. En turist bedömer kostnader, avstånd, upplevelser, säkerhet, kultur, natur, samhällsfunktioner, lokalbefolkning, väder med mera inför en resa. Efteråt jämförs förväntningar med upplevelsen.

Då tillkommer synpunkter på sophantering, hälsorisker, väntetider, skövlad natur, överturism, öppettider med mera. Omdömen skrivs i sociala medier, beskrivs på jobbet och för resebyråer. Nu kommer medier dessutom att vara extra intresserade av sjukdomsutbrott.

Jag vill att system för riskanalys och åtgärder tas fram för att bekämpa covid-19 i service- och transportsektorn. Det behövs för matställen, hotell, fiskeguidningar, transporter, hållplatser, events, museum, tävlingar, badstränder och konferenser med mera.

Praktiska utbildningar inom smittskydd bör erbjudas företagare så de förstår hur de ska smittskyddsanpassa sin verksamhet. Ett intyg för att säkerhetsåtgärder genomförts rätt kan behövas.

Handeln tycks vara i behov av liknande åtgärder. Besöksnäringens företrädare bör ta kontakt med smittskyddet och politiken. Har smittskyddet och politiken tid att bry sig om servicenäringarnas problem?

Det måste finnas en långsiktighet inom smittskyddsarbetet som väger in att oerhört många starkt pressade serviceföretag med support kan bidra till färre antal smittade och mer skatteintäkter till vården. Turistföretag brukar tycka att myndigheter och bestämmelser är jobbets avigsida.

Men när turistandet kommer igång så kommer resmål och företag som klarare proffsiga hygienkrav att ha konkurrensfördelar, kanske till och med bättre chans att överleva som företag. Det torde vara skönt att kunna ha öppet, veta att man har ett bra smittskydd och kunna behålla sin personal om man bidrar till en positiv upplevelse av hembygden.

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt