Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-03 15:14

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/insandare/svar-gudstro-lika-fornuftig-som-vetenskap/

Insändare

Insändare. Svar: ”Gudstro lika förnuftig som vetenskap”

Soluppgång över Södermalm med Högalidskyrkans dubbla kyrktorn.
Soluppgång över Södermalm med Högalidskyrkans dubbla kyrktorn. Foto: Maja Suslin/TT

SVAR PÅ INSÄNDARE. Bibeln var tidig med utsagor som vetenskapen kommit till insikt om långt senare. Det är inte självklart att vetenskap är mer förnuftigt än gudstro, skriver Bo Fjällström.

I en insändare i DN (3 maj 2020) skriver Merzek Botros: ”Sekulära svenskar hyser sin tilltro till vetenskapen, inte Gud. De tror att vi är rationella varelser som inte behöver Gud längre.”

Många som bekänner sig till vetenskapen utgår från att det är självklart att Gud inte finns samt att Bibeln är en sagobok. Ibland begär man vetenskapliga bevis för Guds existens, vilket man vet inte är möjligt. Men sedan fallerar den vetenskapliga stringensen.

Eftersom man inte kan bevisa Guds existens med vetenskapliga metoder kan man inte heller bevisa motsatsen. Att utgå från att Gud inte finns är därmed inget objektivt vetenskapligt förhållningssätt. Det är ett val man gör utifrån preferenser som inte kan verifieras vetenskapligt.

Bibeln var tidig med utsagor som vetenskapen kommit till insikt om långt senare. Hur förklarar man det? Några exempel:

Vindens kretslopp:

Pred 1:6, Vinden blåser mot söder och vänder mot norr, den vänder och vänder och börjar sitt kretslopp på nytt.

Jorden som ett fritt svävande klot:

Job 26:7, Han spänner ut himlen i norr över det tomma, han hänger upp jorden på intet.

Jes 40:22, För honom som tronar över jordens rund är dess invånare som gräshoppor. Han breder ut himlen som ett flor, spänner ut den som ett tält att bo under.

Vattnets kretslopp:

Jes 55:10, Liksom regnet och snön faller från himlen och inte återvänder dit, förrän det har vattnat jorden och gjort den fruktbar och ger säd till att så och bröd till att äta.

Pred 1:7, Alla floder rinner ut i havet, men havet blir aldrig fullt. Dit floderna runnit förut, rinner de igen.

Hygienregler:

3 Mos 15:7, Den som rör vid den sjukes kropp ska tvätta sina kläder och bada i vatten och vara oren ända till kvällen.

5 Mos 23:14, Tillsammans med andra redskap ska du ha en pinne, och när du vill sätta dig där ute ska du med den gräva en grop och sedan täcka över din avföring.

De nyaste av ovan citerade bibelord härrör från cirka år 700 före Kristus. Inte förrän 1847 bevisade Ignaz Semmelweis nyttan av att tvätta händerna innan man gick från en obduktion till en förlossning.

I ett svar (8 maj) på insändaren skriver Mats Bjur att frågan om universums ursprung kvarstår. Vi lever i en tillvaro där vi tar för givet att allt som händer har en orsak. Den fysikaliska lag som kallas energiprincipen säger att energi varken kan skapas eller förintas, den kan bara omvandlas

Om Gud inte finns blir de enda möjliga alternativen att energin funnits i evigheters evighet eller att den uppstått som en verkan utan orsak. Inget av alternativen är vetenskapligt tillfredsställande.

Båda innebär att vår lagbundna tillvaro började som en verkan utan orsak. Varför skulle detta vara en förnuftigare utgångspunkt än att Gud finns?