Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-09-17 16:38

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/insandare/svar-rattvisa-betyg-ar-ett-ouppnaeligt-mal/

INSÄNDARE

Insändare. Svar: ”Rättvisa betyg är ett ouppnåeligt mål”

Det går inte att bortse ifrån att lärare känner olika sympatier för sina elever och att det påverkar betygssättningen, skriver den pensionerade läraren Göran Lindegren.
Det går inte att bortse ifrån att lärare känner olika sympatier för sina elever och att det påverkar betygssättningen, skriver den pensionerade läraren Göran Lindegren. Foto: Jessica Gow/TT

SVAR PÅ INSÄNDARE. Att lägga ökad vikt vid de nationella proven skulle öka svårigheterna för elever att få rättvisande betyg. Rättvisa betyg är ett ouppnåeligt mål, skriver den tidigare läraren Göran Lindegren.

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.

Till utbildningsminister Anna Ekström (S) som svarat (den 2 september 2021) på en insändare i DN (den 31 augusti): Skolbetyg är inte, har aldrig varit och kommer aldrig att bli helt objektiva och rättvisa av bland andra följande skäl:

Betygen baseras till stor del på ett fåtal skriftliga prov. Vissa elever oroar sig mer än andra för dessa prov, blir nervösa, spända och blockerade och kan då, vid dessa enstaka tillfällen, inte göra sig själva rättvisa och visa vad de egentligen kan.

Att lägga ökad vikt vid de nationella proven vid betygsättningen ökar svårigheterna för dessa barn att få ett rättvisande betyg. Dessa egenskaper är också begränsande vid muntliga förhör. Jag har själv uppmärksammat detta problem både som elev och lärare.

Ett annat faktum som orsakar orättvisa är att varje lärare känner olika sympatier för sina elever. Den som är stökig, stör undervisningen eller uppträder provocerande blir, helt naturligt, inte alltid lika populär som den som uppträder ”väluppfostrat”.

Man ska givetvis sträva efter största möjliga rättvisa i betygsättningen, men vara medveten om att detta är ett ouppnåeligt mål eftersom elevernas och lärarnas mänskliga svagheter spelar roll.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt