Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-01-26 22:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/insandare/svenska-skolsystemet-gynnar-antidemokratiska-krafter/

Insändare

Insändare. ”Svenska skolsystemet gynnar antidemokratiska krafter”

Foto: Henrik Isaksson/TT

INSÄNDARE. En växande och samhällsfarlig trend av kunskapsförakt och faktaresistens skapar en perfekt miljö för desinformation och faktaresistens. Det svenska skolsystemet gynnar samma antidemokratiska krafter som just nu skakar USA, skriver Mattias Lindberger.

Demokrati, yttrandefrihet och jämlikhet är honnörsord de flesta människor i fortfarande fungerande demokratier tar för givna. Men en fungerande demokrati vilar på att dess medborgare förstår hur den fungerar.

Ju lägre utbildningsnivå, desto sämre fungerande demokrati. Man brukar säga att folkvalda får sådana medborgare de förtjänar.

De senaste 50 åren har, oavsett regering, inneburit en radikal nedmontering av det svenska utbildningssystemet som började med vänsterns studentrevolt i slutet av 1960-talet präglad av ett rabiat förakt för de vetenskapliga institutionerna. I backspegeln kan man dra både paralleller och se likheter med dagens svenska position i den ständigt pågående globala kampen om vad som är sant och vad som är lögn.

De skakande händelserna på Capitol Hill i Washington den 6 januari 2021 har visat att allt är möjligt. En gammal sanning är att Sverige på många sätt kan betraktas som en mindre spegel av USA.

Tragiken i detta är omfattande eftersom en stor del av Sveriges ekonomiska framgångar, och därmed välfärd och fungerande demokrati, grundlades i en kommunal skola där utbildnings­kvaliteten garanterades vara densamma, oavsett var skolan låg eller beroende på elevernas socio­ekonomiska bakgrund. I detta låg en enorm styrka som bit för bit och på ett fullkomligt vettlöst sätt slarvats bort.

Alla människor presterar olika beroende på läroämne. Men ges inte alla samma chans från början så rasar också hela den gemensamma idén om vad demokrati, yttrandefrihet och jämlikhet ska innebära.

I stället ser vi en växande och samhällsfarlig trend av kunskapsförakt och faktaresistens, som bildar en perfekt miljö för desinformation och antidemokratiska krafter. Sverige har utvecklats till ett gravt socioekonomiskt segregerat samhälle, där utbildning återigen har blivit en klassfråga med ett skolsystem som sågar av den gren som den genuint demokratiska tanken vilar på.

Samtliga svenska makthavare, oavsett institution, härkomst, religion eller politisk färg, borde dra lärdom av Eyvind Johnsons liv och författarskap, historien om den fattiga arbetarsonen från Norrbotten som blev Nobelpristagare. Den är lika aktuell i dag som den var då.

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt