Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-27 09:03

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/insandare/trangselskatten-visar-regeringens-verkliga-ansikte/

Insändare

Insändare. ”Trängselskatten visar regeringens verkliga ansikte”

Betalstation för trängselskatten vid Tranebergsbron i Stockholm.
Betalstation för trängselskatten vid Tranebergsbron i Stockholm. Foto: Carolina Byrmo/Aftonbladet/TT

INSÄNDARE. Trängselskatten verkar viktigare för regeringen än kampen mot coronaviruset. Beslutet att behålla den trots att medborgarna avråds från resor med kollektivtrafiken i Stockholm visar regeringens verkliga ansikte, skriver Lasse Thulin.

Finansminister Magdalena Andersson (S) har bestämt att trängselskatten i Stockholm ska vara oförändrad – trots att Storstockholms lokaltrafik (SL) uppmanat oss stockholmare att inte använda deras tjänster. Och trots att stadens miljöpartistiske trafikborgarråd Daniel Helldén vädjat till regeringen att skatten tillfälligt ska sättas på paus.

Varför är då detta viktigt i ett läge då världen lamslås av ett virus och många läggs i en för tidig grav? Är det inte en struntsak? Nja, det är en principiell fråga och den visar hur regeringen egentligen resonerar, bortom snygga uttalanden och stiliga presskonferenser.

Om vi inte ska åka med SL återstår för många enbart bil. Att cykla från exempelvis Jordbro till Sollentuna två gånger per dag är drygt, även för en miljöpartist. Regeringen uppmanar medborgarna, med all rätta, att i denna svåra tid, tänka nytt, tänka annorlunda, anstränga sig, uppoffra.

Gör då Magdalena Andersson samma sak mot oss? I detta fall – nej. För henne är rädslan att för några veckor förlora intäkter från trängselskatten mycket större än hennes vilja att hjälpa och förenkla för medborgarna.

Låt mig ta ett exempel. Jag har en vän med svag hälsa, boende på Södermalm. En dag skulle hon göra en heldagsundersökning på Huddinge sjukhus. Hon ville av rädsla för sin hälsa och för att följa SL:s uppmaning undvika tunnelbana och buss.

Färdtjänst har hon inte. Taxi fram och tillbaka blir mycket dyrt. Kunde jag, bilägare i förorten, hjälpa henne? Självklart.

Hämtade henne på morgonen, plockade upp henne på eftermiddagen på sjukhuset. Vi tog en fika och jag skjutsade henne hem. SL glada, min vän glad. Folkhälsomyndigheten glad. Finansministern gladast av alla. För denna självklara akt av omsorg från mig gjorde att 180 kronor ramlade in i Magdalena Anderssons skattkista (4x45 kronor i trängselavgift).

Jag kan avvara 180 kronor och hjälper självklart min vän. Men signalen regeringen sänder är värre.

Att pausa skatten kan knappast vara tekniskt svårt. Ett par tryck på ett tangentbord är förmodligen det enda som behövs. Lika lätt är det att starta den igen

Dock, all heder åt trafikborgarrådet Daniel Helldén. Han såg läget och förstod de problem medborgarna i hans kommun fick. Han agerade kraftfullt så gott han kunde, trots sin partitillhörighet. Det är stort, men det räckte inte det.

Kamp mot coronaviruset och hjälp till medborgarna är viktigt för regeringen – fast inte lika viktigt som trängselskatt.