Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Insidan

Bebisars sömn – det kan nyblivna föräldrar behöva veta

Frågor om bebisars dygnsrytm är de vanligaste från nyblivna förstagångsföräldrar, berättar Catharina Neovius, vårdutvecklare vid barnhälsovårdsenheten i Stockholms län och BHV-sjuksköterska.
Frågor om bebisars dygnsrytm är de vanligaste från nyblivna förstagångsföräldrar, berättar Catharina Neovius, vårdutvecklare vid barnhälsovårdsenheten i Stockholms län och BHV-sjuksköterska. Foto: Christine Olsson/TT

Trots att bebisar sover många fler timmar per dygn än vuxna sover nyblivna föräldrar ofta dåligt.

Hur många timmar är normalt att bebisen sover? När börjar dygnsrytmen utkristallisera sig?

DN har talat med experter om vad föräldrar kan behöva veta om bebisar och sömn.

En vuxen person behöver normalt mellan sex till nio timmars sömn per dygn, enligt 1177 Vårdguiden. För ett nyfött barn krävs många fler timmar i drömmarnas värld. Men hur ser ett spädbarns dygnsrytm ut?

Marianne Ors är överläkare vid klinisk neurofysiologi vid Skånes universitetssjukhus. Det tar ett tag för människans dygnsrytm att utvecklas, berättar hon.

– De små bebisarna sover ganska mycket, mellan 16 till 18 timmar per dygn brukar man säga. De är vakna och sover i cykler på omkring två till fyra timmar.

Nyfödda bebisars sömn ser annorlunda ut än den hos vuxna. Kroppens melatoninutsöndring, som reglerar vår sömn och vakenhet, har till exempel inte riktigt kommit igång, berättar Marianne Ors.

– Vi skiljer på två typer av sömn hos det nyfödda barnet: aktiv sömn och lugn sömn. Det är två fysiologiskt helt skilda sorters sömn.

Skillnaden kan skönjas hos bebisen när man tittar på den. Bebisen som sover lugn sömn sussar sött, andas regelbundet och hjärtat slår lugnt. I den aktiva sömnen andas bebisen mer orytmiskt, och hjärtat kan också slå lite oregelbundet, berättar Marianne Ors.

Om man är två är det skönt om man kan turas om att lägga barnet, och stötta varandra så mycket man kan.

När bebisen är nyfödd uppgår den aktiva sömnen till omkring 40 till 50 procent av sömnen. Men under det första levnadsåret sker en stor utveckling. När barnet är ungefär ett år har mängden aktiv sömn minskat till omkring 25 procent och har utvecklats till att bli som den REM- eller drömsömn man ser hos vuxna, enligt Marianne Ors.

Men bebisar är också individer. Vissa är mer känsliga för ljud och ljus än andra. Försök att vara lyhörd för den nya människan som nu ingår i familjen, är Marianne Ors tips. Skillnaderna mellan bebisar kan vara mycket stora.

– Under det första året händer otroligt mycket. Redan vid tre månaders ålder brukar barnet ha längre vakenperioder. Barn i sexmånadersåldern kan sova natten igenom. Det är stora skillnader mellan barnen, men vissa gör det, säger Marianne Ors.

– Försök att lära känna barnet. Det är en viktig del när det gäller sovvanorna.

Man får heller inte glömma att det är livsomvälvande att få barn. Till det läggs att många av dagens föräldrar är tidspressade, och dessutom lider av sömnbrist under veckorna. Att ta hjälp och stöd i den mån man kan ger mycket, menar Marianne Ors. 

– Livet ställs upp och ned när man får barn. Det är en spännande upplevelse, men man får mindre tid över för sig själv. Därför tycker jag att när barnen ska sova – ta vara på egentiden. Man behöver lugn och ro för sig själv, säger Marianne Ors.

Malin Bergström är barnpsykolog och docent och leder podcasten BVCpodden som görs av barnhälsovårdsenheten i Stockholm. Där samtalar hon med olika experter om ämnen som rör barn och bebisar, bland annat sömn.

– Hur mycket man än läser och hör innan barnet kommer är det nästan omöjligt att leva sig in i hur mycket närhet en bebis kan behöva. Vissa har det behovet konstant. Det blir en chock för många, eftersom bebisars sömnmönster skiljer sig helt från vuxnas, säger Malin Bergström.

Malin Bergström, barnpsykolog och docent.
Malin Bergström, barnpsykolog och docent. Foto: Fredrik Funck

Därmed känner många föräldrar att deras egen sömn blir ett problem, eftersom barnet vill ha mat dygnet runt.

Om man som förälder normalt sover dåligt kan perioden när barnet vaknar ofta om natten bli jobbig. Försök att hitta ett sätt att sova som fungerar för er familj, är Malin Bergströms tips. Man kan behöva vara ganska konsekvent och tålmodig om man ska försöka styra upp barns sömnvanor, och hålla på nya rutiner för att de ska sätta sig. 

– Förändra i små steg. Man kanske inte behöver lyfta upp barnet när det vaknar, men visa att man är där med en hand på ryggen eller liknande, säger Malin Bergström.

Frågor om bebisars dygnsrytm är de vanligaste från nyblivna förstagångsföräldrar, berättar Catharina Neovius, vårdutvecklare vid barnhälsovårdsenheten i Stockholms län och BHV-sjuksköterska.

– Vi brukar betona att det är mycket individuellt hos varje bebis, samtidigt som vi försöker normalisera att det är såhär. Timmarna som en nyfödd är vaken är utspridda över dygnet, och man får försöka hitta lösningar som fungerar, säger hon.

Hon betonar också att det är viktigt att försöka sänka sina krav under den där första tiden.

– Det är jättesvårt, men viktigt att ha med sig. Middagen behöver inte bli perfekt, man behöver inte dammsuga varje dag. Passa på att unna dig att sova eller vila när bebisen sover. Det ger mycket.

De första månaderna brukar upplevas som de tuffaste vad gäller sömnen, innan bebisen hittar mer av en dygnsrytm.

– Är man två föräldrar är det bra om man kan hjälpas åt. Precis som barns temperament är olika är också bebisars och barns sovvanor olika, och det är viktigt att berätta. Tillsammans med föräldrarna försöker man hjälpas åt att hitta rutiner som passar för familjen, säger Catharina Neovius.

Hos mycket små barn kan kolik bli ett faktum. Om barnet har kolik, då barnet kan skrika oavbrutet i flera timmar, brukar det ge sig till känna under de första veckorna, för att sedan försvinna.

– Det är förfärligt jobbigt för föräldrar som känner att de inte kan trösta sina barn. Har bebisen kolik råder jag föräldrarna att vända sig till BVC. Vi har jättebra BVC-sjuksköterskor som har stor, fin och djup kunskap och erfarenhet av detta, säger Marianne Ors, överläkare vid klinisk neurofysiologi vid Skånes universitetssjukhus.

Behovet av stöd kan vid kolik vara större än vanligt. Att våga fråga om hjälp några timmar på dagen av någon som kan avlasta kan vara värt mycket, så att föräldrarna kan sova några timmar eller kanske en natt i lugn och ro.

Under det andra levnadsåret kan uppvaknanden där barnet inte vill somna om vara vanligt, berättar Marianne Ors.

– När barnet vaknar, för det gör båda stora och små, försök att hålla miljön lugn och tyst och förklara att alla sover, att det är natt och att nallen finns där att gosa med. Helt enkelt försöka lära barnet att somna om, i stället för att börja leka.

Det kan lätt uppstå maktkamper mellan barn och förälder, inte minst vid nattningen när barnet blir lite större.

– Om man är två är det skönt om man kan turas om att lägga barnet, och stötta varandra så mycket man kan. Det är också bra om man är enig om hur man ska göra. Barnet kan behöva hjälp med att lära sig att sova är skönt.

– Vi vet ganska väl hur stort sömnbehov ett barn har. En ettåring behöver sova sina tolv timmar, och behöver egentligen fortsätta med det under förskoletiden.

Marianne Ors anser att man kan vara frikostig med att låta barnen sova middag om de behöver det.

– Vissa föräldrar vill sluta med det så tidigt som möjligt, så att barnet ska somna lättare på kvällen. Men barnen kan behöva sömnen mitt på dagen för att orka, risken är annars att de blir övertrötta senare.

Ett övertrött barn kan i stället bli irriterat och arg.

– Så länge barnet själv somnar på dagen, låt det göra det. Det behöver inte vara länge, men ett litet tag, säger Marianne Ors.

När det väl har blivit kväll och läggdags behöver barnet komma ner i varv, precis som en vuxen.

– Det är svårt för en vuxen att gå och lägga sig mitt i en spännande deckare, och det är samma för ett barn. Det är svårt att gå och lägga sig mitt i en lek. Man får därför försöka planera lite och försöka avsluta leken i förväg. Ta på pyjamas och gör det tydligt att det är kväll och lugna ner tempot tillsammans.

Små barn får oftast den sömn de behöver, men hos lite äldre barn som går i skolan kan stress och prestationsångest bli problematiskt för sömnen, menar barnpsykolog Malin Bergström. För vuxna som har svårt att sova kan det hjälpa att skriva av sig innan man ska sova, för att avlasta oro och tankar.

– Jag tycker att man kan tänka i de termerna även vid nattning av barn, säger Malin Bergström.

Nattningen kan vara en stund när barnet får sina föräldrars hjälp att prata, även om sådant som oroar.

– Inte något uppslitande, men snarare att få in rutinen att prata av sig lite innan man somnar. Det kan också bli en fin rutin, att somna efter en stund där barnet fått hjälp med att avlasta sådant som tynger det. Man kan helt enkelt bara fråga hur dagen har varit, om det hände något fint eller något annat.

Läs mer: Experternas bästa tips: Så får du ditt barn att sova 

Läs mer: Guide: Så gör du för att sova bättre

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.