Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-01-28 00:20

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/insidan/elevernas-tips-infor-gymnasievalet-lyssna-pa-dig-sjalv-inte-pa-andra/

Insidan

Elevernas tips inför gymnasievalet: ”Lyssna på dig själv, inte på andra”

Bild 1 av 2 Kristoffer Khabout, Mikail Güler, Rana Eren och Tania Ismail tycker att de små grupperna i Södertörns gymnasium är bra för inlärningen.
Foto: Ali Lorestani
Bild 2 av 2 Kristoffer Khabout, med pennan i handen, tycker inte att man bara ska tänka på vad kompisarna väljer. ”En skola är en skola, vi kommer hit för att lära oss”, säger han.
Foto: Ali Lorestani

Gratis SL-kort, stipendium, utlandsresa. Inget verkade fungera för att locka elever till Södertörns gymnasium i Botkyrka kommun. Nu har rektorn Ismail Dökümcü valt att skifta perspektiv. Svagheten ska bli en styrka.

När pendeltåget från Stockholm glider in på Tullinge station ser man skylten på vänster sida. Där, på fjärde våningen, förvandlades kontorslokaler till klassrum för tio år sedan. Södertörns gymnasium kom till.

Idrottslektionen vi ska besöka handlar i dag om första hjälpen. Vi öppnar dörren.

– Man blir kallsvettig … Oj, hej, just det. Ge oss tre–fyra minuter till, säger läraren.

En stund senare kliver ettorna Rana Eren, Kristoffer Khabout, Mikail Güler och Tania Ismael ut ur rummet. De ska berätta om sina gymnasieval – och vad de fastnade för hos Södertörns gymnasium.

Rana har förr bott i andra städer i Sverige. Före gymnasiet flyttade hennes familj till Lidingö norr om Stockholm.

– Jag går upp klockan sex varje morgon, för det tar en timme att åka hit. Det är ganska jobbigt, säger hon.

Rana Eren kom inte in på sina förstahandsval men är glad över att få mycket lärarhjälp på Södertörns gymnasium. Foto: Ali Lorestani

Kristoffer skrattar. Han bor i Salem längs pendeltågslinjen.

– Wow, jag skulle inte kunna gå upp då!

Också Mikail och Tania har närmare till skolan. De bor i söderort och åker kommunalt till skolan på mindre än en halvtimme.

Ingen av eleverna vi pratar med valde Södertörns gymnasium i första hand. Ändå lade de till skolan på önskelistan, av olika anledningar.

En skola är en skola, man kommer hit för att plugga.

– Min kusin gick här. Han berättade att klasserna var mindre och att lärarna verkligen brydde sig om eleverna, säger Mikail och fortsätter:

– Alla känner alla här. Vi är som en familj. Förr gick jag i en skola där det kunde vara över 30 elever i en klass, så är det också på andra gymnasier. I stora klasser får man inte mycket stöd av läraren, men om jag behöver hjälp i matte här, så får jag det.

Tanias väg till Södertörns gymnasium såg annorlunda ut.

– Först träffade jag en lärare härifrån på gymnasiemässan. Jag hörde att skolan var nyöppnad och hade små grupper. Det lät bra så jag gick på öppet hus med min pappa och lade till den som tredjeval.

Lärarna sitter med oss på raster. Vi har kul och det är en skön stämning här!

Hon kom inte in på sina förstaval. Egentligen hade hon velat gå tillsammans med sin kompis på Tumba gymnasium en station bort.

Också Mikail och Kristoffer har flera vänner på andra skolor.

– Livet går vidare. I åttan och nian snackade jag och mina kompisar om gymnasievalet, om var vi skulle gå. Men en skola är en skola, vi kommer hit för att lära oss, och för att sedan gå vidare till nästa utbildning, säger Kristoffer.

Mikail håller med.

– Hur många kompisar från grundskolan har man kontakt med senare i livet? Inte många, säger han.

I grundskolan hade Mikail många olika lärare, eftersom vikarier anställdes för att fylla behovet. På Södertörns gymnasium är personalomsättningen mindre och kollegiet består endast av behöriga lärare.

Utöver det ser Mikail många goda sidor med Södertörns gymnasium.

– Vi får allt skolmaterial på plats, det finns en restaurang utanför om man skulle känna sig extra hungrig eller törstig, och kocken i köket är jättetrevlig.

– Lärarna har humor och leder skolan på ett bra sätt. De sitter till exempel med oss på raster. Det är en skön stämning här och vi har kul! Trots att dagarna är lite längre än i högstadiet rinner tiden iväg.

På skolans webbsida står frågan ”Varför ska du välja Södertörns gymnasium?”. Svaret är en lista med argument som trygg studiemiljö, samarbete med högskolor och restaurangmat – men även gratis dator och resa till London eller Barcelona i årskurs 3. 

Varken Mikail, Rana, Kristoffer eller Tania lade någon vikt vid resan när de valde skola.

– Jag visste inte om den innan jag började här, säger Kristoffer.

Enligt forskning biter marknadsföring med argument som gratis dator, Ipad eller utlandsresa i synnerhet på elever med låga betyg.

Även programutbudet spelar en stor roll, för alla betygsgrupper. På Södertörns gymnasium kan man välja mellan natur- och samhällsvetenskapliga programmet.

Viktigast av alla aspekter är ändå skolans status och rykte – och på den fronten jobbar skolans ledare just nu.

Hjärnan bakom gymnasiets marknadsföring, rektorn Ismail Dökümcü, följer med elevernas pingismatch när vi möter honom.

Han började i sitt uppdrag 2016, och har sedan dess prövat olika strategier för att locka elever.

– Först erbjöd vi alla elever som bodde över 600 meter från skolan gratis SL-kort på vardagar. Sedan utökade vi det till att gälla även dem som bor nära, samt under kvällar och helger.

SL-kortet bar inte frukt. Skolan testade i stället att belöna dem som hade höga poäng och Södertörn som förstaval med stipendier. Man fräschade upp webbsajten med nya bilder, Youtube-klipp och andra sociala medier.

– Nu har vi landat i att lyfta fram det faktum att eleverna får dubbelt så mycket lärarhjälp per elev. Våra grupper är 15–20 elever i stället för 30–40, säger Ismail Dökümcü.

Små kursgrupper gynnar inte endast eleverna, anser han.

– Lärarna hinner bättre med sin undervisning och upplever mindre stress. Vi gör en egen trivselenkät bland både elever och personal och den visar att folk mår bra här. Den sociala och psykiska tryggheten ser jag som en förutsättning för att kunna lära sig.

Det finns ett värde i det. Jag kan alla elevers namn.

I vilket syfte lyfter ni upp gratis dator på webbsidan?

– Så gott som alla skolor erbjuder dator eller Ipad nuförtiden. Vi valde dator för det är lättare att koncentrera sig på en lång uppsats på den. Datorn är nödvändig i undervisningen och dessutom använder vi den för att kommunicera mellan elev och lärare. För tio år sedan hade dator varit ett jätteplus, nu är den ett måste, säger Dökümcü.

Och utlandsresan?

– Eleverna får goda minnen från tiden tillsammans. Eftersom det är en studieresa, så undersöker eleverna till exempel infrastrukturen i städerna, besöker kulturella minnesmärken och träffar politiker.

I år kunde skolan ändå inte bekosta hela resan, trots att det är tanken. Till slut åkte åtta av tjugo elever till Barcelona.

Ismail Dökümcü ser marknadsföring som en nödvändighet i dagens skolvärld, där elever konkurrerar om platser och skolor konkurrerar om elever.

– Det är ett måste för att skolan ska överleva. Gör vi inte det så går alla elever till kommunala skolor eller stora privata koncerner. Vi är inte ett stort namn och det får vi leva med.

Ismail Dökümcü är rektor vid Södertörns gymnasium och har testat olika metoder för att locka elever till skolan. Foto: Ali Lorestani

Med sina 70 elever hör Södertörns gymnasium till de minsta i Stockholms län. I länet finns totalt över 200 gymnasier, vilket gör att Ismail Dökümcü måste nischa in sig i marknadsföringen.

– Vi försöker nå ut till människor i närområdet. Därför skickar vi till exempel hem flygblad och har annonser i tidningar. Inte i Upplands Väsby utan i Botkyrka, Huddinge och närmare längs pendeltågslinjen.

Det var så det hela började, berättar Adam Sahin när han kikar in i fikarummet. Han är lärare i matematik och fysik och var med från start 2009.

– Ungdomarna snackade med varandra och det spred sig ett rykte om vår goda stämning. Vi lärare pratade själva med vuxna om vår skola, säger Sahin.

– Det finns ett värde i det. Jag kan alla elevers namn. Om jag är närvarande och engagerad i elevernas liv känner de att de kan vända sig till mig om de har nånting på hjärtat. Det är en fråga om tillit, säger Ismail Dökümcü.

Artikeln har tillfogats en rättelse.