Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Insidan

Förebilder viktiga för unga introverta

Beyoncé, Albert Einstein, Bill Gates och Emma Watson är några bra förebilder, enligt författaren Susan Cain.
Beyoncé, Albert Einstein, Bill Gates och Emma Watson är några bra förebilder, enligt författaren Susan Cain. Foto: AP och Reuters

I skolan premieras ofta utåtriktade elever som räcker upp handen och berättar för lärarna vad de kan. Men många elever är inåtvända och visar inte alltid vad de har lärt sig.

Vi ringde upp Susan Cain som utkommer med en ny bok. Här ger hon sina bästa tips till unga introverta, om hur de kan göra för att få användning av sina superkrafter.

Högstadiet och gymnasiet är ofta de tuffaste åren för introverta personer. Därför är det viktigt att de får veta vad det betyder att vara introvert, och vad de kan göra för att använda sina ”dolda superkrafter”.

Det säger Susan Cain när vi ringer upp henne hemma i New York. Snart utkommer hennes nya bok på svenska med titeln ”Den tysta kraften: en bok för unga introverta” (Natur och Kultur).

Foto: David Hartley/REXSusan Cain slog igenom stort med sin förra bok ”Tyst: de introvertas betydelse i ett samhälle där alla syns och hörs” som låg på New York Times bestsellerlista i flera år. Hon har också hållit ett Ted-föredrag som är ett av de mest sedda någonsin.

Hon berättar att hon redan har fått glada tillrop från barn som har läst hennes nya bok. En del har skickat bilder som visar när de läser boken.

Varför blir de glada?

– För att de känner att de får tillåtelse att vara sig själva. Många går runt med en vag känsla av att det är något som är fel på dem. Men så förstår de att det finns andra introverta som känner samma sak. Då blir de stolta och kan associera.

Susan Cain får ofta frågan om hon själv har förvandlats till en extrovert person, så många föredrag som hon har hållit sedan den första boken utkom. Då svarar hon att hon är densamma som förr och att hon älskar sin lågmälda, eftertänksamma sida.

Men att hon har lärt sig att bättre använda sin ”tysta superkraft”. Det menar hon att också andra kan göra.

Här ger hon oss sina bästa tips till unga introverta:

1. PRATA MED DIN LÄRARE

Foto: Det finns mätningar som visar att lärare inte väntar längre än en sekund innan de ber någon svara. Det gör att man missar många introverta elever som kan behöva litet mer tid innan de räcker upp handen, säger Susan Cain.

Hon menar att introverta barn ofta tycker om att lära sig saker genom att läsa och tänka mycket. Men de vill inte alltid prata om vad de har lärt sig.

– Barn och elever har olika temperament. Det gör att skolan kan ha en öppen dialog om sådana här saker, säger hon, och uppmanar de barn som känner igen sig att prata med sina lärare så att de har en chans att bli förstådda.

I boken berättar hon om Grace som ändrade sin tysta stil i klassrummet genom att bestämma sig för att bli mer aktiv. Hon började med att räcka upp handen när hon kunde svara. Ganska snart blev det hennes naturliga stil, och sedan dröjde det inte länge förrän hon utsågs till Månadens elev.

2. BERÄTTA FÖR KOMPISARNA

Tänk dig att du går i skolans korridor och möter en kompis som ser ut att vara upptagen. Du känner dig osäker på vad du ska säga. Så du låter bli att stanna och säga hej. Det är inte din avsikt att verka ointresserad. Men det är så kompisen uppfattar dig.

– Se upp för misstag av den här typen. Försök i stället så gott du kan förklara för dina vänner hur du känner. Det kan göra stor skillnad, säger Susan Cain och berättar att ett av de vanligaste missförstånden är att introverta inte skulle tycka om andra människor och att de därför är ovänliga.

– Däremot vill många introverta socialisera på ett annat sätt, kanske genom att ha några få vänner och inte umgås med många på samma gång. De kan också behöva ta en paus från umgänget, till exempel vid lunch.

Susan Cain berättar om en flicka som gick till biblioteket på lunchrasten för att få litet egentid. Det gjorde att hennes vänner blev upprörda eftersom de trodde att hon inte tyckte om dem.

– De tyckte att hon var oförskämd. Därför är det viktigt prata med sina vänner så de förstår varför man gör som man gör.

3. VAR DEN VÄN DU KAN VARA

Vi behöver ha olika sorters vänner. En del som vill gå på party och andra som vill att allt ska vara ett äventyr och superkul. Vi behöver också vänner som vill göra saker litet mer diskret.

– Därför brukar jag säga att man ska vara den man är. Då hittar de andra en till slut. Det finns nämligen alltid personer som vill ha just dig som vän.

I stället för att försöka slå knut på sig själv, ska man alltså satsa på de vänner som man trivs med och som tycker om en tillbaka, tycker Susan Cain.

– Alla gillar inte att ha stora partyn. En del föredrar små sammankomster som kan vara minst lika trevliga, säger hon.

Det finns inga regler för hur det ”rätta” umgänget ska se ut. Därför kan det vara bra att hitta det umgänge som passar just dig, och inte försöka härma något som du har sett på film eller tv.

4. GÅ UTANFÖR DIN TRYGGHETSZON

Ibland kan du behöva göra saker som känns obehagliga, för att kunna göra det som verkligen betyder något för dig, och som får dig att må bra.

– Om du gillar någon viss sport, till exempel fotboll, kanske du tycker att det är jobbigt att gå med i ett lag eftersom det blir så många nya människor. Men ibland kan det vara värt att utmana sig för att vinna något annat.

Ett sätt att våga ta det första steget kan vara att skriva en lista med samtalsämnen. Ett annat kan vara att repetera några inledande frågor som kan få i gång samtalet och få de som är mer pratglada att göra jobbet.

Att lyssna är en konst som introverta ofta har goda förutsättningar att klara galant. Det gäller bara att vara på sin vakt så man inte grillar sin omgivning, utan ställer mjuka följdfrågor som leder samtalet framåt, menar hon.

I klassrummet kan man bestämma sig för att sätta sig längst fram för att på så vis bli mer aktiv. När Susan Cain läste juridik bestämde hon sig för att vara den som först tog till orda på lektionerna. Därför tänkte hon alltid ut vad hon skulle säga innan hon gick in.

5. STÅ FÖR DEN DU ÄR

På högstadiet slog Susan Cain nästan knut på sig själv för att bli mer utåtriktad. Hon trodde att det var sådan som alla andra ville att hon skulle vara.

Med tiden började hon förstå att det var bättre att vara sig själv. På så sätt fick hon större användning av sin inneboende kraft. Hon lyckades också skapa vänskapsrelationer som var mer djupa och äkta. Det gav henne också större möjlighet att bli framgångsrik i det som hon är bra på.

Susan Cain har träffat äldre människor, i sextio-sjuttioårsåldern, som säger att de fortfarande går och tänker på hur det var att växa upp som introvert när de var barn. De har berättat att det fanns vuxna, som i all välmening, under hela deras uppväxt, gav dem signaler om att det var något fel på dem, och att de borde ändra på sig.

– De har också sagt att om någon bara hade berättat för dem att det fanns andra som var introverta, och att det var okej, så hade deras liv sett annorlunda ut.

6. LETA EFTER FÖREBILDER

För att den egna inre kraften ska utvecklas till en superkraft, är det viktigt att tro på sig själv. Därför kan vara bra att leta efter förebilder i sin omgivning, människor som gjort saker som man vill göra i framtiden, och som har en stil som man tycker passar en själv, enligt Susan Cain.

När hon är ute i skolor så brukar barnen fråga henne spontant om det finns några kända personer som är introverta. Då brukar hon nämna personer som Emma Watson, Bill Gates, Beyoncé, Misty Copeland, Albert Einstein, Eleanor Roosevelt, Kareem Abdul-Jabbar.

Foto: AP– När man pratar om dem och vad de har åstadkommit så brukar barnen förstå att deras framgångar faktiskt beror på att de har ett särskilt sätt som de hämtar kraft på, från insidan.

Författaren J.K. Rowling är en förebild som Susan Cain brukar lyfta fram särskilt mycket. Barn brukar ha särskilt lätt att förstå hur hon använder sig av ”egentid” för att skriva Harry Potter-böckerna.

7. LE OCH SÄG HEJ

Hailey var en blyg flicka från Michigan som tyckte att det var svårt att säga hej till folk som hon mötte. När hon gick i fyran så bestämde hon sig för att försöka hälsa på fler personer. Bara ett snabbt hej visade sig ge henne flera nya kompisar, berättar Susan Cain.

Foto: TTEtt leende är ett kraftfullt verktyg som man kan komma ganska långt med. Det smittar och får andra människor att känna sig bättre till mods utan att de ens vet varför de gör det, säger hon, och nämner att det finns forskning som visar att ett leende, även om det inte kommer naturligt, kan göra att både den som ler och att andra runtomkring mår bättre.

– Jag menar inte att man ska gå runt med ett påklistrat leende hela dagarna. Men det är ett biologiskt fenomen som kan göra stor skillnad.

8. SE SOCIALA MEDIER FÖR VAD DE ÄR

Det är lördag kväll och du sitter och skrollar på Instagram. Plötsligt ser du en bild som en av dina vänner har lagt upp från en fest med människor som du känner. Då är det många som känner vad som kallas Fomo och som betyder ”fear of missing out”.

För vissa är det verkligen tufft att gå in på nätet och se den utåtriktade aktivitet som pågår där. Men eftersom så många ändå vill vara där, uppmanar Susan unga människor att hela tiden tänka på vad som inte visas. Man bara ser den lilla del som andra vill presentera för en.

Hennes råd är därför att sätta upp en lapp på datorn eller mobilen där det står: ”Detta är inte hela verkligheten”.

  • Läs mer:

Därför är det bra att vara introvert – så känner du igen personlighetsdragen

Tidigare intervju med Susan Cain: Måste alla höras och synas hela tiden?

Foton i text: DN, REX, AP, TT

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.