Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-08-08 23:33

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/insidan/forskning-mobilen-inget-orosmoment-i-klassrummet/

Insidan

Forskning: Mobilen inget orosmoment i klassrummet

Bild 1 av 3 ”Jag skulle nog vara mer koncentrerad på undervisningen utan mobilen”, säger Elsa Sedin, här tillsammans med Tilde Hammarbäck och Wilma Hagmansson. Alla tre går på Blackebergs gymnasium.
Foto: Marc Femenia
Bild 2 av 3 ”Jag använder mest mobilen på rasterna för underhållning och till sociala medier”, säger Kalle Krusell. ”På lektionerna är det lättare att använda mobilen än datorn till informationssökning”, säger Arvid Bergstrand.
Foto: Marc Femenia
Bild 3 av 3 ”Mest använder jag mobilen när man har tid över - till exempel om jag blivit färdig med en uppgift tidigt”, säger Evelina Ulrici (till höger), här tillsammans med Tove Rydén.
Foto: Marc Femenia

Det är i undervisningens ”mellanrum” som elever använder sina smarta telefoner. Det visar ett svensk-finskt forskningsprojekt om det uppkopplade klassrummet. Forskarna har filmat elever och deras mobiltelefoner på plats i klassrummet.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in