Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-19 17:12

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/insidan/genom-lek-tar-barnen-kommando-over-sitt-eget-larande/

Insidan

Genom lek tar barnen kommando över sitt eget lärande

02:05.

Martin Forster är psykolog och har i många år intresserat sig för lekens betydelse i relationen mellan vuxna och barn. Han menar att en vuxens närvaro i leken spelar en stor roll.

Bild 1 av 1 Martin Forster leker med barnen Simon, 7 år, Raoul, 1,5 år, och Amanda, 4 år. Psykologen Forster uttalade sig i del 1 av DN:s artikelserie ”Bara på lek?”. I dag handlar det om del 2.
Bild: Nicklas Thegerström

Elever som leker på lektionerna förknippas ofta med kaos, stök och att läraren tappat kontrollen – eller inte längre orkar vara den där gudabenådade pedagogen. Forskaren Maria Andrée blir både ledsen och upprörd över den bilden.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in