Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Insidan

I dag lever Petter på orden

Foto: Anette Nantell

Rapparen Petter, eller Petter Alexis Askergren, har öppet berättat om sina svårigheter att läsa och skriva när han gick skolan. Just nu är han aktuell med boken ”16 rader” (Brombergs bokförlag). I den berättar han om hur några av hans mest kända texter kom till.

Hur hanterade du dina svårigheter i skolan?
–  Jag var ingen bråkig eller stökig person, utan skammen fick mig att smyga i bakgrunden i klassrummet och hålla mig undan. Jag fuskade en del på proven, berättar Petter. Också när jag hade svårt att läsa texter. Jag var mer mogen när jag började läsa på Komvux. Det var mindre klasser och kortare lektioner, det underlättade studierna.

Komvux är livsviktigt eftersom det handlar om att ge människor en andra chans i livet, tycker Petter. Känslan av att vara liten och förstå att man inte platsar i skolsystemet är idiotisk, menar han.

– Det kan få många unga människor att segla in på fel farvatten redan i tidig ålder. Det sägs att betygen är till för att upptäcka dem som har problem vid tidig ålder, men behövs det verkligen betyg för en sådan sak?

– I dag älskar jag att skriva och läsa. Min historia är högst märklig. Jag avskydde att läsa och skriva, det var mitt handikapp. Nu är det mitt främsta vapen, min passion och mitt levebröd.

Vi måste börja se till barnens behov och ge dem rätt verktyg för att kunna förädla sina kunskaper och talanger, fortsätter Petter.

– Jag skulle vilja tipsa lärarna om att ständigt jaga texter som elever med läs- och skrivsvårigheter kan uppleva som meningsfulla. Jag skulle också våga korsbefrukta ämnen som svenska med musik och bild. Ta reda på vad dyslektiska elever gillar för musik, och ge dem texter som de kan diskutera utifrån musiken och använda sin fantasi. Mitt starkaste argument för varför man ska läsa är att det är bra för fantasin, och för att utveckla sitt tänkande.

Vad bör samhället göra?
– Samhället bör inte stressa ungdomar med betyg i tidig ålder och elitskolor. Sen tror jag på mindre klasser där elever får en lugnare miljö och på att göra läraryrket mer attraktivt.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.