Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Insidan

”Lek borde genomsyra hela samhället”

Ylva Andersson på besök vid Blåsippans förskola i Värmdö. Barnen Leon, Hadar, Vida, Ebba och Isa samt förskolechef Kerstin Kristiansson väntar alla spänt på att få veta vad de ska förtrollas till härnäst.
Ylva Andersson på besök vid Blåsippans förskola i Värmdö. Barnen Leon, Hadar, Vida, Ebba och Isa samt förskolechef Kerstin Kristiansson väntar alla spänt på att få veta vad de ska förtrollas till härnäst. Foto: Lisa Mattisson

I höst startar Lekfrämjandet projektet ”Öppna dörren till leken och de nyanlända”.

– Fler borde inse att lek och lekens möjligheter bör genomsyra hela livet och samhällets alla områden, säger Ylva Andersson, som i många år arbetat för Lekfrämjandet.

I nästan hela sitt yrkesliv har Ylva Andersson arbetat med barn och lek. I dag leder hon ett projekt för att öka insikten om lekens betydelse i de ungas liv.

– Leken är på väg att förlora sin självklara plats i barns liv. Den får allt mindre utrymme i förskolor, skolor och under fritiden. Många vuxna saknar kunskap om att de måste delta i barns lekande samt skapa förutsättningar för lek.

Ylva Andersson menar att alla barn är i behov av lek för att utvecklas till empatiska, sociala och kreativa människor, vilket bidrar till en positiv självkänsla. Hon utbildade sig till dramapedagog efter gymnasiet och hamnade lite av en slump senare i förskolans värld. På 1990-talet var hon med i ett lekprojekt som utgick från barnens eget lekande i stället för den vuxna personalens planering.

Så utbildade sig Ylva till specialpedagog och blev än mer övertygad om lekens betydelse. Hon menar att dagens förskola riskerar att bli alltmer ”skolifierad”, det vill säga att mycket av verksamheten går ut på ett inhämtande av ämneskunskaper.

– Barn leker för att det är roligt, för att de känner glädje i leken. Men samtidigt finns i leken en massa saker som är värdefulla för barnens utveckling.

Foto: Lisa MattissonI dag är Ylva Andersson (bilden) knuten till Lekfrämjandet, en ideell organisation som vill öka kunskapen om lekens betydelse. Mellan 2013 och 2015 var hon ansvarig för ett projekt som ville sätta fokus på barn som inte leker och särskilt betona att de vuxnas insikt om och inställning till leken är en förutsättning för barn att komma igång med sitt lekande.

– Det var ”Clownen Manne”, det vill säga Manne af Klintberg, som initierade projektet då han märkt att en del barn inte vill leka och låtsas när han möter dem i sina föreställningar. Även vidare in i vuxenvärlden är tillgången till lek, fantasi och kreativitet något viktigt.

I det nuvarande projektet ”Lek för livet” vill Ylva Andersson och Lekfrämjandet få fler att inse att lek och lekens möjligheter bör genomsyra hela livet och samhällets alla områden. Lekfrämjandet startar därför i höst ännu ett projekt: ”Öppna dörren till leken och de nyanlända”. Båda projekten drivs med ekonomiskt stöd från Allmänna arvsfonden.

– Bland forskare är enigheten stor om lekens betydelse från tidiga år. Men det verkar som om politikerna i dag har ett ensidigt fokus på lärande. Det innebär ett ganska fyrkantigt synsätt på det här med kunskap, säger Ylva Andersson.

Lek handlar om att planera, strukturera, förutse, skapa inre bilder, beskriva världen så som man uppfattar den, berätta om det man varit med om, menar hon.

– Leken rymmer så mycket osynligt som inte går att mäta. Egentligen handlar det också om vår syn på barndomen. I dag verkar det vara en period i livet som ska klaras av så snabbt som möjligt.

Foto: Lisa Mattisson
Ylva Andersson besöker Blåsippans förskola i Värmdö.

Ylva Andersson besöker ofta förskolor och skolor, där hon föreläser för personal och föräldrar om lekens betydelse. Hon hämtar ofta stöd från svenska och internationella forskare, som Peter Gärdenfors, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet.

– Han konstaterar att människan är det däggdjur som har den längsta barndomen och som borde leka mest – och längst.

Fotnot: Lekfrämjandet är en rikstäckande ideell svensk förening och ingår i International Play Association (IPA) som finns representerad i 50-talet länder.

Foton i text: Lisa Mattisson

Fakta. Lek för livet!

Målet med Lekfrämjandets projekt är att alla som ser och möter barn i olika sammanhang ska förstå och också ta ansvar för att leken får en naturlig och viktig plats i barns uppväxt.

Målgruppen är barn i åldrarna 1 till 12 år. Alla barn måste och ska erbjudas mer tid för lek i sina olika dagliga verksamheter och på sin fritid.

Ett annat mål är att öka kunskapen om att barn behöver trygghet, utrymme och uppmuntran för att kunna och vilja leka. Många barn behöver också stöd av vuxna och lekkunniga kompisar för att knäcka lekkoden.

Genom kurser, lekdagar och föreläsningar fortbildas vuxna om lek och om lekens betydelse för barns utveckling på alla områden, så att den återupprättas till sin självklara plats i barnens värld.

Källa: Lekfrämjandet

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.