Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Insidan

Lycklig av kreativt klimat

.
. Foto: Tommy Svensson
Kreativitet är något positivt för de flesta. Men vad kommer först? Blir man lycklig av att vara kreativ, eller kreativ av lyckan? Och vad händer med kreativiteten när vi inte mår bra?

På Göteborgsoperan är repetitionerna i full gång inför höstens premiär på musikalen "My fair lady". Rollen som professor Higgins mamma görs av skådespelaren Jessica Zandén.

- Det ska bli fantastiskt. Jag får stå på scen och sjunga med en 35-mannaorkester och proffs från musikteatervärlden. En otrolig känsla, säger hon.

Över huvud taget upplever Jessica Zandén ett väldigt kreativt flyt just nu. I våras spelade hon på Stockholms stadsteater, i somras deltog hon i inspelningen av vinterns stora dramasatsning i SVT, "En spricka i kristallen". Och i mitten av oktober är det premiär på Göteborgsoperan.

Annat var det för sju år sedan. En eftermiddag på väg hem i tunnelbanan drabbades Jessica Zandén av en panikångestattack. Med små barn och alltför många uppdrag blev det till sist för mycket. Hjärtat dunkade, pulsen steg och hon var övertygad om att hon höll på att dö i hjärtinfarkt eller bli galen.

- Då trodde jag aldrig att jag skulle spela teater igen. När man drabbas av en utmattningsdepression - som det visade sig vara - har man ingen möjlighet att orientera sig i framtiden. Man förlorar all tilltro till sin egen kraft och kreativitet.

Teatern hade blivit något som bara tog, dränerade henne på energi. Publiken i salongen var som ett hav gapande pirayor. Själv kände hon sig ständigt hotad, rädd att inte duga. Varje negativ recension blev som ett slag i ansiktet och hon upplevde det som att hon när som helst skulle avslöjas som en stor bluff.

- Det var förstås vansinnigt, när man ser till vad jag faktiskt gjort. Men det är så det känns när man utgår från att man inte är värd något - när det är klangbottnen för hela tillvaron, säger Jessica Zandén.

Vägen tillbaka har gått genom flera års kognitiv terapi och så småningom en egen utbildning till kognitiv steg 1-terapeut. Sakta men säkert har hon fått lära om och ifrågasätta sina tankar.

- Att tänka realistiskt och nyansera är ett sätt att få tag i sin kreativitet. Saker och ting kan faktiskt förhålla sig på ett annat sätt än i ens föreställningsvärld. Man måste våga testa och prova nya tankar.

Som skådespelare är kreativiteten ett av flera verktyg i Jessica Zandéns låda. Hon beskriver det som två olika slags kreativitet. Dels den mer långsiktigt planerande, där man vidtar nödvändiga mått och steg för att uppnå sitt mål. Dels den intuitivt skapande.

- Vissa kvällar har jag inget annat än min fiol och mina strängar. Jag drar med stråken på strängarna och det låter bra. Men inte lika bra som det kan klinga de där speciella, inspirerande kvällarna då samspelet med motspelaren är i fullständig harmoni.

- Det handlar om att våga vara öppen och följa en impuls som uppstår i stunden, inte ta det säkra för det osäkra. Men det är läskigt svårt och uppstår bara om du befinner dig i nuet, just där och då. Tidigare censurerade jag ofta mig själv och flödet uteblev.

Just därför är kreativt skapande så beroende av sammanhanget. En negativ, kritisk hållning kväser allt. På samma sätt kan en stödjande uppmuntrande omgivning få den mest osäkra att våga ta steget.

- Vår regissör under filminspelningen i somras skapade med sin auktoritet och värme en fantastisk känsla av trygghet och avspändhet, vilket är en förutsättning för att kunna skådespela. Hans förmåga att uppmuntra gav en kraft och glädje som fick oss att fungera på vårt yppersta.

- Kreativitet och energi är nämligen helt avhängiga av varandra, betonar Jessica Zandén.

Att kreativitet faktiskt leder till välbefinnande är just vad Farida Rasulzada visar i en ny avhandling vid psykologiska institutionen vid Lunds universitet. I tre olika studier har hon undersökt sambandet mellan kreativitet på arbetsplatsen och de anställdas psykologiska välbefinnande inom två internationella storföretag i Sverige.

- Våra undersökningar visade att anställda som verkar i en kreativ organisation känner sig mer optimistiska, gladare och mer entusiastiska, än de som inte skattar kreativiteten på sin arbetsplats lika högt, säger hon.

Tidigare har man diskuterat om det är så att glada och positiva människor är mer kreativa. Men i sin undersökning kan Farida Rasulzada vetenskapligt belägga rörelsen åt andra hållet: Människor som upplever att de är kreativa mår bättre.

- Mina resultat visar att om man låter en individ uttrycka sina idéer fritt, ger plats för humorn och utrymme åt de anställda att vara nyskapande, och om man anstränger sig för att bygga upp ett klimat som tillåter många olika slags tänkande och inte bestraffar dem som vågar överskrida gränserna - även om de misslyckas - så gynnar det de anställdas hälsa.

Forskarna hittade också ett tydligt samband mellan kreativitet och stress: Ju mer kreativt klimat på arbetet desto färre problem som hög puls, sömnsvårigheter, minnesproblem, irritabilitet, koncentrationssvårigheter och andra typiskt stressrelaterade symtom upplevde de anställda.

Att uppmuntra till kreativitet kan därför vara ett sätt att minska stressen på arbetsplatsen, anser Farida Rasulzada. Det blir en positiv spiral. Ju mer kreativa de anställda känner sig, desto bättre mår de och desto bättre förutsättningar har de att hantera en hård belastning.

- Jag tror att kreativitet är en grundläggande resus inom en organisation som tyvärr inte så många använder sig av, säger hon.

En förklaring kan vara att företaget har en dold agenda. Att skärpa kontrollen och styrningen inom organisationen kan vara en central fråga för ledningen, men man erkänner det inte öppet.

Varför väljer då en organisation att trycka ned de anställdas uppslagsrikedom samtidigt som den gärna framhåller kreativitet och innovation som grundläggande värden inom företaget?

- Många gånger präglas organisationen av ett kortsiktigt tänkande. Varje chef har kanske order att dra ned på sina kostnader. För att gynna sig själv och se bra ut i ledningens ögon så gör man det.

I dag jagas företagen av krav på ständig förnyelse för att hålla sig kvar på marknaden eller kunna växa och utvecklas. För de flesta är detta ett hot, ett problem. Farida Rasulzada skulle i stället önska att ledningarna såg kravet på förnyelse som en möjlighet.

- I dag lyfter man oftast fram behovet av kreativitet i samband med problem. Jag skulle vilja att organisationen såg det som en chans att nå något bättre. Kreativitet och innovation är lönsamt både för företaget och för individen.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.