Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-12-03 21:49

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/insidan/lyxen-far-ingen-mening-om-den-inte-visas-upp/

Insidan

”Lyxen får ingen mening om den inte visas upp”

”Som svensk har man inte så gärna velat förknippas med lyx­konsumtion. Men nu har fler börjat anamma en lyxig livsstil och köpa lyxvaror som sedan gärna visas upp för omvärlden på ett helt nytt sätt, i synnerhet i sociala medier”, säger forskaren Paula von Wachenfeldt.
”Som svensk har man inte så gärna velat förknippas med lyx­konsumtion. Men nu har fler börjat anamma en lyxig livsstil och köpa lyxvaror som sedan gärna visas upp för omvärlden på ett helt nytt sätt, i synnerhet i sociala medier”, säger forskaren Paula von Wachenfeldt. Foto: Anna-Lena Wejderman

Lyxvaror kommer alltid att användas som ett uttryck för makt, och för att skilja ut sig från andra. Debatten om Mona Sahlins väska för några år sedan är ett tydligt exempel hur känsligt ämnet är i Sverige, enligt forskaren Paula von Wachenfeldt.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in