Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Insidan

Max från Täby blev muslim

Max Dahlstrand med dottern Meryem vid sitt radhus i Täby. Han är stolt och vill att det ska synas att han är muslim och bär därför till exempel inga åtsmitande kläder.
Max Dahlstrand med dottern Meryem vid sitt radhus i Täby. Han är stolt och vill att det ska synas att han är muslim och bär därför till exempel inga åtsmitande kläder. Foto: Moa Karlberg
Max Dahlstrand är född i Täby utanför Stockholm. Där bor han fortfarande kvar med sin familj. På en viktig punkt skiljer sig Max från sina grannar – för tolv år sedan konverterade han till islam.

I dörren till sin villa i Täby möter Max Dahlstrand. Han tar inte i hand, eftersom hans tolkning av islam innebär att han bara tar i hand med sin fru. Men han välkomnar mig glatt in i huset.

Medan Max gör en latte på en lyxig espressomaskin i köket tittar jag på kylskåpsdörren. Där sitter bland annat en kylskåpsmagnet från den räntefria banken JAK. Och där hänger en artikel om Yusuf Islam, som tidigare hette Cat Stevens och som också har konverterat till islam.

- Yusuf Islam är en förebild och jag har alltid gillat hans musik, både innan och efter att han konverterade. Han är framgångsrik, en fin människa, och han får unga i väst att känna sig stolta över att vara muslimer.

Max Dahlstrand är utbildad arkitekt. Året innan han konverterade till islam läste han på en konstskola i USA och var öppen för en förändring i sitt liv. Han vill inte gå in närmare på hur hans tidigare liv såg ut, utan nöjer sig med att säga att "det var en konstskola, du kan ju tänka dig".

När han kom hem till Sverige sökte han sig till människor som han kunde diskutera filosofi och livet med. Han träffade en äldre syrisk man, en av de klokaste människor han mött.

- Jag fick låna en Koranöversättning av honom - och det var som om allt föll på plats. Koranverserna grep mig och jag kände att precis vartenda ord betydde något. Tidigare visste jag knappt vad islam var för något.

Det här var 1995. På den tiden fanns det knappt några moskéer i Sverige, och ytterst få böcker om islam på svenska. En dag såg Max ett inslag på Aktuellt om en moské i en källare vid Skanstull, och han tog sig dit. Han köpte en engelsk översättning av Koranen och träffade andra muslimer.

Han läste på om religionen, fastnade mer och mer. Efter några månader slutade han äta griskött och dricka alkohol. När han berättade för sina vänner och bekanta att han blivit muslim var det några av dem som tog avstånd.

- Det var verkligen frustrerande att inte få förklara vad islam betydde för mig. De hade en bild av islam som var väldigt annorlunda min.
Max ber fem gånger om dagen, fastar under ramadan, äter halalkött och dricker inte alkohol. Hans klädsel består av rymliga, luftiga plagg, en islamisk huvudbonad och så har han ett långt skägg. Muslimska män har "vissa rekommendationer" för hur de bör klä sig, enligt Max.

- Det var så här alla profeter klädde sig, och det går ut på att man täcker kroppens former för att fokusera på något annat. Män bör inte visa något mellan knä och navel för andra än sin familj.

Fast när han studerade konst hade han ungefär likadana kläder, berättar han sedan. Den största skillnaden mellan nu och då är att han tidigare hade keps.

- Jag klär mig muslimskt för att jag vill att andra ska se att jag är muslim. Jag är stolt över att vara det, så jag försöker vara en bra representant för islam.

Max "arbetar med sina dåliga sidor", säger han. Till exempel försöker han lägga band på sitt lite korta tålamod.

- Det kan ju skapa en dålig bild av religionen om jag är klädd så här och ser arg ut.

Klädseln handlar även om att vara solidarisk med de kvinnor som bär slöja, menar Max. Ibland möter han män som inte följer islams regler lika strikt som sina fruar - och det tycker han inte om.

- Om jag till exempel ser en man i tajta jeans gå intill en heltäckt kvinna blir jag riktigt upprörd. Varför ska inte en man som vill att hans fru ska täcka sig ändra sin egen livsstil?

- Om kvinnan själv valt att gifta sig med en man som inte praktiserar islam är det helt annorlunda, då är det hennes val hur hon klär sig och helt okej.

Den allra största fördelen med att bli muslim var att han slutade dricka alkohol, säger Max. Han hade nog fortsatt att dricka om han inte konverterat. Samtidigt blir det svårt att gå på middagar eller fester där det serveras alkohol.

Tidigare firade Max, hans hustru och de två barnen jul, men det har de slutat med. De firar inga kristna högtider, och inte heller hedniska högtider som midsommar. Max mamma är kristen, går i kyrkan och tror på Gud. Hon har accepterat det liv han har valt.

- Att hon också är religiös är en fördel. Vi har ju faktiskt nittionio procent gemensamt, och vi respekterar varandras trosskillnader, säger han.

Max fru arbetar som förskollärare. Hon ska precis byta jobb från en muslimsk förskola till en vanlig förskola i Täby. Själv är han tjänstledig från sitt jobb på IOGT-NTO för att satsa på sitt eget företag Aksaa islamutbildning som utbildar personal inom offentliga sektorn i islam.

Men hur bra går det att leva som muslim i ett villaområde i Täby? Bra, tycker Max. Den nioårige sonens kompisar har till exempel vant sig vid att familjen Dahlstrand ber när de är där och hälsar på.

- När vi ber och telefonen ringer så händer det att sonens kompisar lyfter luren och säger "de gör salaat, du får ringa tillbaka senare". Hans kompisar har en avslappnad syn på religionen, och det har deras föräldrar också, säger Max.

Får era barn själva bestämma om de ska bli muslimer?

- Vi vill inte tvinga på dem något, förhoppningsvis blir de intresserade av islam genom att de ser hur vi föräldrar gör. Först som tonåringar bestämmer de om de vill bli muslimer.

Just nu tycker sonen att dataspel och playstation är mer spännande än att be, berättar Max.

Men hur går det ihop egentligen, att vara både svensk och muslim?

- Det finns ingen motsägelse alls i det. Islam har inget med nationell eller kulturell tillhörighet att göra, säger han.

- Jag känner jättemånga svenskar som har blivit muslimer. Jag skulle gissa att det rör sig om tusentals. Det verkar vara så att ju knäppare saker som skrivs om islam, desto mer verkar folk lockas av det, ler han.

- Men det är det lite tabu med att "komma ut" som muslim. Tyvärr så är det många som tycker att det är känsligt och vill vara anonyma.
Tidigare var de flesta moskéerna i Sverige förlagda i vanliga lägenheter, eller i källare. Fortfarande finns det bara ett fåtal moskébyggnader i hela landet, men Max arbetar för att de ska bli fler.

- Fler moskéer gör islam till en synlig del av samhället, och att ha en moské att gå till är viktigt, det stärker självkänslan hos de troende.

- En chef för ett stort svenskt företag har till exempel konverterat till islam. Han brukar gå och be i Stockholms moské och kommer dit i kostym, direkt från jobbet. Om han hade varit tvungen att gå ner i en unken källarhåla hade han kanske inte kommit alls.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.