Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-23 15:38

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/insidan/sa-har-svenskarnas-kontaktannonser-forandrats/

Insidan

Så har svenskarnas kontaktannonser förändrats

01:53.

Historikern Josefin Englund har plöjt igenom tusentals kontaktannonser i Dagens Nyheter.

Bild 1 av 1 Historikern Josefin Englund har plöjt igenom tusentals kontaktannonser i Dagens Nyheter.
Foto: Mickan Palmqvist

Länge betonades klasstillhörighet, banktillgångar och liknande i kontaktannonser. Från 1920-talet tog känslorna mer plats. Men först runt 1980 slog den ”emotionelle mannen” igenom på allvar i annonserna, konstaterar historikern Josefin Englund.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in