Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Insidan

Så minskar du risken att bli skadad när du sportar

Hammarbys Nils Pettersson gör mål på Kristianstad i Eriksdalshallen i Stockholm. En studie visar att handboll är den sporten som har högst skaderisk.
Hammarbys Nils Pettersson gör mål på Kristianstad i Eriksdalshallen i Stockholm. En studie visar att handboll är den sporten som har högst skaderisk. Other: Anders Wiklund/TT

Varje år söker omkring 112.000 svenskar akut vård för skador efter att de idrottat. Fotbollen är överlägsen etta sett till antalet skadade som skickas till akuten. Men nya studier visar att handbollsspelare och motorcykelidrottare lever extra farligt.

Foten vrids till på fotbollsplanen, du känner smärtan direkt och vet vad som väntar därefter. En blåaktig och svullen fotled, smärta och svårt att stödja på foten i ett par veckor framöver.

Stukade fötter och vrickade knän är något som fotbollsspelare på alla nivåer känner igen.

2011 undersökte Socialstyrelsen hur många som sökte akut sjukvård i samband med idrott i Sverige. Man tittade alltså på akuta skador som orsakats av exempelvis fall, eller knävridningar, tandskador och stukade fötter.

Myndigheten kom fram till bedömningen att ungefär 112.000 personer skadas varje år när de sportar och idrottar. Män och pojkar är kraftigt överrepresenterade. 73.000 av de skadade är män och 39.000 är kvinnor.

Statistiken bör dock läsas med försiktighet. Den visar inte data från alla sjukhus i Sverige. Dessutom är det endast en uppskattning utifrån hela den svenska befolkningen och sjukhusens upptagningsområden. Antalet skadade beror också på hur många utövare sporten har och hur ofta sporten utövas. Men vi kan ändå få en fingervisning om vilka sporter som orsakar flest akuta skador varje år.

I topp ligger fotbollen med uppskattningsvis 34.000 skadade varje år. Vanligaste skadeorsaken är kollisioner med andra spelare, exempelvis en tackling, spark eller att man nickar ihop. Näst vanligast är skador efter att någon halkat eller snubblat. Tredje vanligast är överbelastade knän eller fötter. Totalt leder fotbollsskador till drygt 4.200 vårddygn per år.

Efter fotbollen kommer utförsåkning, ishockey och hästsport. Mellan 9.200 och 9.400 skadas varje år när de utövar respektive sport. Därefter kommer innebandy, motorsport och handboll.

Det här säger däremot inte så mycket om vilken sport som innebär störst risk för akuta skador. Fotbollen, som har flest utövare och utövas oftast, ligger i topp när det gäller antalet skadade. Men forskare som studerat annan statistik har en helt annan bild av vilka sporter som har störst skaderisk.

– Ska man sätta antalet skador i relation till hur många som utövar sporten så är inte fotbollen värst, säger Malin Åman, idrottsskadeforskare på Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH.

I sin senaste forskning har Malin Åman tagit del av försäkringsbolagets Folksams stora idrottsskadedatabas. Den ger en bild av antalet akuta skador hos idrottare som är registrerade inom Sveriges olika idrottsförbund. De flesta idrottsförbund i Sverige har nämligen sina skadeförsäkringar i Folksam. Det gör att det går att titta på antalet rapporterade skador i förhållande till antalet utövare. Malin Åman undersökte statistiken för fotboll, handboll, ishockey, innebandy, motorcykelsporter och bilsporter.

I den databasen framträder det tydligt att en viss typ av sport är förknippad med stor risk för skador.

– Olika typer av motorcykelsporter sticker ut. Både när det gäller antal skador och allvarliga skador. Det beror framför allt på det högre våldet mot kroppen på grund av hastigheterna och den oskyddade åkaren, säger Malin Åman.

Knäskador innebär ofta en risk för att man får bestående besvär

Idrottare inom motorcykelsporter löper störst risk att skada sig i alla delar av kroppen, och dessutom störst risk att få skador som ger bestående besvär. Förarna drabbas av allt ifrån brutna armar och ben till hjärnskakningar. Dessutom har antalet skadade ökat under tidsperioden som Malin Åman undersökte.

Tittar man på antalet skador per 1.000 idrottare, ligger motorcykelsporter överlägset i topp på 84 skadade per 1.000 förare. Långt därefter kommer den farligaste lagsporten - handboll. Fotboll, innebandy och bilsporter är de minst skadedrabbade sporterna sett till skador per antalet utövare.

Ingen annan lagsport är förknippad med större skaderisk än handbollen, enligt Malin Åmans studie. Det finns en högre risk för skador i alla delar av kroppen och framför allt knäskador. Kvinnliga handbollsspelare löper störst risk att skada sina knän. Många män drabbas också av knäskador, men för män det är vanligast med skador på händer och fingrar. Handbollen har det största antalet skador som leder till bestående besvär.

– Det gäller framför allt knäskador. Allvarliga knäskador innebär ofta en risk för att man får bestående besvär, säger Malin Åman.

De många knäskadorna har inte gått obemärkt förbi. Sedan många år tillbaka pågår ett förebyggande arbete för att få idrottare att träna upp stabiliteten i sina knän genom ökad styrka och kontroll av kroppen. Svenska handbollförbundet och fotbollförbundet arbetar med projektet ”Knäkontroll” för att unga flickor ska slippa svåra knäskador.

Malin Åman arbetar just nu med en studie kring förekomsten av knäskador över tid, och det finns tecken på att utbildning i knäkontroll börjar ge effekt.

– Det finns träningsprogram som man i studier har sett minskar risken för knäskador. Så det finns saker att göra för att motverka det här, säger Malin Åman.

Läs mer om träning här

Så kan du själv förebygga skador

Varje träningsform är förknippad med olika risker för skador på olika delar av kroppen. Men detta är några generella råd.

Träning: Tänk på hur du lägger upp din träning. Värm alltid upp och förbered kroppen inför träning eller tävling. Övervärdera inte din egen förmåga så att du går ut för hårt, särskilt om du inte tränat på ett tag.

Att förebygga hänger mycket på hur tränad du är inför aktivitet. Framför allt inom fotboll, handboll och innebandy handlar det om att träna knäkontroll och bålstabilitet för att undvika knäskador. Övningar finns lätt tillgängliga på appar och hemsidor.

Fair play: Tänk på hur du beter dig när du idrottar. Spela rent spel och håll dig till reglerna, så minskar riskerna för skador.

Skyddsutrustning: Använd de skydd som finns, framför allt inom sporter som ishockey, cykel, skidor och ridning.

Sjukvårdsutrustning: Ha exempelvis kompressionsbandage nära till hands för att snabbt kunna linda ett skadat knä eller en fotled.

Svenska fotbollförbundet erbjuder kostnadsfri rådgivning för licensierade fotbollsspelare som är försäkrade genom sin fotbollsförening. Tjänsten heter ”Råd och vård för idrottsskador” och nås på numret 020-44 11 11.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.