Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Insidan

”Viktigt att bryta förlegade vanor”

Pema Chödrön är aktuell med boken ”Bryt vanans makt”. Hon har i många år arbetat på det tibetanska klostret Gampo Abbey på den kanadensiska ön Nova Scotia.
Pema Chödrön är aktuell med boken ”Bryt vanans makt”. Hon har i många år arbetat på det tibetanska klostret Gampo Abbey på den kanadensiska ön Nova Scotia. Foto: Susan Lirakis

Hur ska vi agera när inre krav och gamla vanemönster sätter krokben för oss? Författaren och buddisten Pema Chödrön har funderat över varför så många går i ”baklås”.

Foto: Under många år var Pema Chödrön ledare för det första tibetanska klostret i Nordamerika för västerlänningar. I dag, åttio år gammal, säger hon att vi måste våga släppa taget om gamla och destruktiva beteendemönster – och i stället träna oss på att göra kloka val.

”Vi har förmågan att vakna upp och leva ett medvetet liv, men vi har också en tendens att förbli sovande. Det är som vi alltid befinner oss vid ett vägskäl och står inför att välja rätt väg”, skriver Pema Chödrön i sin nya bok ”Bryt vanans makt” (Dana förlag).

I den visar hon på olika sätt att bryta oönskade känslospår och vinna en inre frihet. Hon berättar bland annat om en historia som började cirkulera några dagar efter terrorattackerna i New York den 11 september 2011.

En nordamerikansk indian talar med sitt barnbarn om våldet i världen och om hur all denna grymhet uppstod. Farfadern säger att det är som om två vargar slåss i hans hjärta. Den ena vargen är hämndlysten och ilsken medan den andra är förstående och snäll.

Den unge pojken frågar då vilken av vargarna i hans eget hjärta som kommer att vinna. Då svarar farfadern: ”Den som du väljer att ge mat.”

”Den här historien illustrerar den utmaning vi står inför, Hur ska vi träna så att vi ger mat åt ’rätt’ varg? Hur ska vi kunna upptäcka vad som hjälper och vad som skadar?” frågar Pema Chödrön.

I ”Bryt vanans makt” delar hon med sig av insikter och övningar efter att ha studerat den buddistiska traditionen under många år.

Hon är född i New York och studerade på Berkleyuniversitetet i Kalifornien. Under flera år undervisade hon sedan elever på olika grundskolor. Under samma period födde hon två barn. I 35-årsåldern reste hon till de franska Alperna och en buddistisk mästare efter en separation. I mitten av 1990-talet blev hon en novice nun, enkelt översatt till svenska med ”nybörjarnunna”.

I den buddistiska undervisningen om medkänsla finns det en övning som kallas ”en i början och en i slutet”. När Pema Chödrön vaknar upp på morgonen brukar hon formulera en föresats för dagen:

”Jag försöker avhålla mig från alltför grandiosa föresatser. Till exempel kan jag säga mig: ’Må jag inte tala eller agera utifrån ilska i dag’. På kvällen ser jag tillbaka på dagen för att se hur det gått.”

Det senare kan vara väldigt laddat för västerlänningar, enligt Pema Chödröns erfarenhet. De har en tendens att betona sina tillkortakommanden, sina misslyckanden.

Dzigar Kongtrül är en känd buddistisk tänkare. Han säger att om han för egen del lyckas få kontakt med sin föresats flyktigt endast en gång om dagen så gläds han i alla fall åt det. Misslyckas han gläds han åt att han i alla fall lyckats upptäcka detta misslyckande. Ett sätt att betrakta sig själv som har varit en stor inspiration för Pema Chödrön, skriver hon.

Hon påpekar också att alla människor bär på ”en blandning av ilska och kärleksfull vänlighet, hårda slutna hjärtan och ömma öppna hjärtan, småsinthet och ett förlåtande öppet sinne.” Vi är inte statiska individer som någon kan peka finger åt och säga: Du är alltid så där, du är dig alltid lik.

”Ibland tycker vi om hur vi känner oss, ibland inte. Sedan tycker vi om oss igen, bara för att en liten stund senare ha ändrat uppfattning.”

Glad och sorgsen, bekväm och obekväm – dessa poler byter ständigt plats. Så är det för alla. Men få har tålamod med denna livets oberäknelighet, enligt Pema Chödrön.

Hon skriver att människan har en omedveten förväntan om att allt skulle flyta på smidigt och lätt om vi bara får det ”rätta jobbet”, den ”rätta partnern”...

”Vi blir inte uppmuntrade att fullt ut uppleva växlingarna i vårt sinnestillstånd, vår hälsa, vädret eller andra behagliga eller obehagliga händelser. I stället är vi ofta fångade i ett beteendemönster som präglas av rädsla.”

Men när vi pausar och tar ett djupt andetag saktar vi in, ser oss omkring och upptäcker att det finns en värld omkring oss. Vårt sinne blir stilla för ett ögonblick, enligt Pema Chödrön.

Det finns en rad övningar, till exempel meditation, där man först får göra sig bekant med sina obehagskänslor och sedan kan omvandla ”giftet” hos de negativa känslorna till visdom, menar hon. En buddistisk lärare som levde på 700-talet, jämförde det med att genomgå en smärtsam medicinsk behandling för att läka en svår sjukdom som man haft under en längre tid.

Pema Chödröns sjuårige sonson Pete är ett exempel på detta, berättar hon. Pete får ofta utbrott inför livets orättvisor. Han är en öppen människa med härlig humor, men ibland har han för sig att hans yngre bror får allt han önskar sig, medan han själv aldrig får någonting.

Hans känsla är att världen är orättvis och han själv ett offer. Att resonera med honom hjälper inte det minsta. Han blir i stället så uppjagad att han börjar skaka av ilska, skriver Pema Chödrön.

Pete är besatt av filmerna om Star wars och en dag frågade Pema vad Obi-Wan Kenobi, en av hjältarna, skulle göra i samma situation:

”Jag kunde se att han började fundera över min fråga och han fick en annan kraft. Men sedan återföll han i sin gamla offerroll. Men då påminde jag honom åter om ObiWan Kenobi och Pete fick på nytt en stark tilltro till sig själv”.

Så är det i början för oss alla, menar Pema Chödrön. Vi lyckas få kontakt med vår inre styrka och naturliga öppenhet i korta perioder innan vi sveps i väg igen. Men sakta men säkert kan vi öva upp oss och bryta och försvaga våra gamla vanor.

Tips. Så övar du i trafiken

En enorm laddning och ilska kan uppstå när du ser på hur andra uppför sig i trafiken: när en cyklist kör mot rött eller när någon tar p-platsen du trodde var din. Gör då så här:

1. Erkänn att du hakat upp dig – med ett inslag av humor om det går.

2. Pausa och ta tre medvetna andetag. Fokusera på dina känslor – om möjligt med vänlighet. Försök att omvandla den negativa energin.

3. Slappna av och gå vidare.

4. Ett sätt att öva sig på att vara närvarande är att sitta still och lyssna på alla ljud som finns i rummet du befinner dig i. Lyssna först på ljuden i din närhet, sedan på ljuden längre bort. Tänk inte på ljuden som bra eller dåliga – bara som ljud.

Källa: Pema Chödrön

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.